Rotary Rode kruis Boottocht 2012

Rotary Son

Persbericht

Voor de regio Eindhoven

Op 2 September hielden Rotary en het Rode Kruis hun 26e boottocht. In het jaar van het konijn werd de Rotterdamse haven opgesierd met een 120 meter lange Chinese draak.

De 26e boottocht voelde vertrouwd aan. Dit jaar opnieuw naar Rotterdam om tijdens de Wereldhavendagen de festiviteiten in de haven vanuit de boot te beleven.

Het Rotary initiatief om veelal aan huis gebonden oudere buurt- en stadsgenoten, vaak met een beperking, een heerlijke dag te bezorgen is uitgegroeid tot een omvangrijk evenement. Ruim 200, door het Rode Kruis geselecteerde deelnemers, werden met 3 touringcars elk voorzien van een lift en 2 rolstoelbussen naar de haven van ‘s Gravendeel gebracht voor een heerlijke boottocht. Het werd zowat de mooiste dag van een verder treurige zomer. 19 Rotarians, 12 Rode Kruis medewerkers, een team van omroep Nuenen en de vaste bootbemanning maakten er voor de deelnemers een onbezorgde dag van.

De gasten komen aan. Een enkel benauwd gezicht; want in welke bus wordt ik verwacht? Maar alles is piekfijn georganiseerd. Het draaiboek, elk jaar weer aangescherpt, werp zijn vruchten af. Een armada aan rolators en rolstoelen wordt netjes gelabeld en samengevouwen voor de busreis. Stramme lijven worden zorgzaam geholpen. De sterken zoeken zelf een plekje. Een korte reis naar opstapplek ’s-Gravendeel. Op de boot ontbreekt het aan niets. Dank zij sponsors en middenstanders die een gulle bijdrage leverden. Koffie met gebak, lunchpakketten, snacks, wijntje erbij. Anna speelt accordeon. Er is veel plezier te lezen van de stralende gezichten. Het weer vervult zijn weldadige taak. Het bovendek was zelden zo vol van puur genieten. Het Rode kruis smeert beschermend de rode neuzen. Onder stoere bruggen door, dan zien we schepen en bootjes van alle klassen en jaargangen. Snelle boten voor de jongeren, prachtige sloepjes voor de ouderen, politievaartuigen en legerboten voor het algemene nut; alle koketterend om de aandacht van het massale publiek.

Terug in Eindhoven zegt een oude baas op gedragen toon tegen zijn zoon die hem afhaalt:” jongen, ik heb een práchtige dag gehad”. José, die al meerdere boottochten meemaakte heeft tranen in haar ogen (ze gaat nooit op vakantie en dit is haar enige uitje in het jaar) begrijpt het niet. Waarom doen jullie dat voor ons? Een vrije dag opnemen, dit alles betalen. Maar vooral ook dat jullie tussen ons zijn, met ons praten en helpen. Dat gebeurd bijna nooit meer, het is uniek wat jullie doen!

Dit zijn de momenten waarop je hart bijna breekt en de inspiratiebron dat maakt dat we er volgend jaar weer staan. Dit soort dankbetuigingen zijn zo oprecht en spontaan; het mooiste wat je als mens kan overkomen.

Met grote dank aan Rode Kruis district Eindhoven en aan de Rotary mede sponsor clubs: Eindhoven, Eindhoven-Noord, Best, Eindhoven-Zuid en Eindhoven-Eeckaerde.