Rotary Rode kruis Boottocht 2008

“Dit is mooier dan televisie!”

23e Rotary-Rode Kruis Boottocht 5 september 2008

(Foto: De deelnemers aan de Rotary – Rode Kruis Boottocht 2008) is er niet (regen).

Op vrijdag 5 september werd de 23e Rotary-Rode Kruis Boottocht georganiseerd. Deze keer voor de 5e maal door Rotary Club Son in samenwerking met het Eindhovense Rode Kruis. De jaarlijkse boottocht wordt georganiseerd voor sociaal geïsoleerde en veelal gehandicapte medemensen uit de regio Eindhoven. Dit jaar had de Sonse Rotary zich als doel gesteld om veel meer mensen mee te nemen, omdat er steeds bleek veel belangstelling te zijn.

Zo kwamen dan ook op vrijdagochtend zo’n 120 mensen samen bij het Rode Kruis gebouw aan de Konijnenburglaan. Een drukte van jewelste, met de twee grote touringcars en een aparte rolstoelbus, die al klaar stonden, rolstoelliften gereed, en dan de vele auto’s en taxi’s die alle gasten kwamen brengen.

Iets vertraagd vertrokken we per luxe touringcar naar Drimmelen om daar over te stappen op het vlaggenschip van de rederij Zilvermeeuw, de ruime en voor iedereen toegankelijke rondvaartboot ‘Zilvermeeuw 2’. De kapitein van de Zilvermeeuw stuurde het schip via de brede Beneden Merwede en onder de Moerdijkbruggen langs de mooiste plekjes van het Nationaal Park de Biesbosch. Het bleef niet helemaal droog die dag, maar veel mensen hebben toch buiten op de dekken gezeten en genoten van de rust en de mooie uitzichten. Een van de gasten verzuchtte: “dit is mooier dan televisie”, en ze kwam ook niet meer van haar plaats, daar op het dek onder de luifel. Even dacht ze verschrikt dat ze voor de lunch van haar mooie plek naar binnen moest, maar daar hadden de begeleiders van Rotary en het Rode Kruis zó een oplossing voor gevonden. Veel gesprekken aan de tafels met elkaar en met de aanwezige begeleiders. Eventjes werden de zorgen van het leven door deze ontspannende tocht bij de mensen weggenomen. Gezamenlijk werden er zelfs uit volle borst allerlei bekende zeemansliederen ten gehore gebracht en een klein dansje op het achterdek maakte de dag helemaal compleet. Voldaan en door de wind schoongeblazen stapten de gasten om 16.00 uur weer aan wal.

Het Eindhovense Rode Kruis selecteert jaarlijks met zorg de deelnemersgroep en Rotaryclub Son staat daarbij garant voor de gehele organisatie. Rotary Club Son heeft vier jaar geleden de organisatie van deze jaarlijkse boottocht overgenomen van de Rotary Club uit Best. Het succes van deze boottocht is mede te danken aan een aantal overige Rotary Clubs in onze regio: Rotary Club Eindhoven, Eindhoven-Noord, Eindhoven-Veldhoven, Eindhoven-Kempenland en Best die de boottocht al vele jaren met een financiële bijdrage ondersteunen.

Behalve de leden van Rotary Club Son waren ook een aantal partners aanwezig. Rotary Club wil ook restaurant De Zwaan danken voor de mogelijkheid om daar op donderdagavond alle lunchpakketten (deels gesponsord) te maken.

“Voor vele eenzamen en gehandicapten was het opnieuw een onvergetelijke dag. Het is niet in woorden uit de drukken wat een plezier de deelnemers telkens weer aan zo’n dag op het water beleven!” “Omdat we als Service Club elk jaar meer enthousiast worden over deze boottocht willen we samen met het Rode Kruis en de overige deelnemende Rotary Clubs onderzoeken in hoeverre er jaarlijks meer opvarenden bij deze boottocht betrokken kunnen worden”, zei organisator Paul Hendrikx na afloop van de tocht, “We zijn nu al bezig met nadenken over een groter evenement ter gelegenheid van de 25-ste keer.

“De enige dissonant was, evenals vorig jaar, de in onze ogen bijzonder slechte service door Taxbus. De bureaucratische en onflexibele opstelling zorgde zelfs weer voor enige paniek bij de “gasten”. “Wij begrijpen best dat mobiliteit voor ouderen en vooral gehandicapten een kostbare zaak is, maar deze ouderen hebben niet verdiend dat ze zo behandeld worden omdat de bus waarmee ze een uitstapje hebben gemaakt, door de files een kwartiertje te laat is.” Daar stonden ze dan in de regen……De leden van de Rotary hebben ervoor gezorgd dat uiteindelijk iedereen naar huis werd gebracht.

Het doel van Rotary is het aanmoedigen en aankweken van het ideaal van dienstbaarheid als grondslag van een waardige ondernemingsgeest en in het bijzonder het aanmoedigen en bevorderen van:

 het beter leren kennen van anderen als een gelegenheid tot dienstbaarheid;

 de toepassing van hoge ethische normen in bedrijf en beroep;

 de toepassing van het ideaal van dienstbaarheid door iedere rotarian;

 internationaal begrip en vrede door een wereldomvattende kameraadschap van mensen, werkzaam in bedrijf en beroep.