Rotary Rode kruis Boottocht 2009

“Dit is mooier dan televisie!”

24e Rotary-Rode Kruis Boottocht 4 september 2009

Al jaren zetten de gezamenlijke Rotary’s uit Eindhoven en omgeving zich met en voor het Rode Kruis in om voor sociaal geïsoleerde en veelal gehandicapte medemensen uit de regio Eindhoven een boottocht te organiseren. Dat lijkt makkelijker dan het is; vele deelnemers hebben een beperkte bewegingsvrijheid. Er zijn dus vele handen nodig. Dit jaar, alweer de 24e keer, had de Sonse Rotary zich als doel gesteld om veel meer mensen mee te nemen. Niet alleen omdat er steeds bleek veel belangstelling te zijn, maar ook omdat het lustrumjaar is voor het Rode Kruis.

Zo kwamen dan ook op vrijdagochtend zo’n 220 mensen samen bij het Rode Kruis gebouw aan de Konijnenburglaan te Eindhoven. Een drukte van belang; alle deelnemers, met hun onderscheiden hulpmiddelen zoals rollators en rolstoelen moesten instappen in drie grote touringcars en een aparte rolstoelbus, Deze stonden al vroeg klaar, rolstoelliften gereed. Zo ging de 24e Rotary-Rode Kruis Boottocht van start. Deze keer voor de 5e maal door Rotary Club Son in samenwerking met het Eindhovense Rode Kruis. Rotary Son verzorgt de logistiek en de techniek, Rode Kruis selecteert deelnemers en draagt met menskracht en enige subsidie bij. Gelukkig zijn er daarnaast de sponsoren die zo’n dag mogelijk maken, vele uit Son. Plus supermarkt, ,Albert Hein Son’, Etos Son,Leermakers Catering,Slagerij Schutjes,Hema Son en PC2 tandartsen Eindhoven.

Iets vertraagd vertrokken de touringcars naar Drimmelen om daar over te stappen op het vlaggenschip van de rederij Zilvermeeuw, de ruime en voor iedereen toegankelijke rondvaartboot ‘Zilvermeeuw 2’. Met vereende krachten werd iedereen comfortabel geinstalleerd op de twee dekken. De kapitein van de Zilvermeeuw stuurde het schip via de brede Beneden Merwede en onder de Moerdijkbruggen langs de mooiste plekjes van het Nationaal Park de Biesbosch. Tegen de weersverwachting in was het prachtig “Hollands” weer; zon, grootse wolkenpartijen en wind. Veel mensen hebben buiten op de dekken gezeten en genoten van de rust en de mooie uitzichten. Ook voor muzikale omlijsting was gezorgd, ditmaal met orgel en veel zang. Een van de gasten greep spontaan de accordeon, en was pas na twee uren spelen tot stoppen te krijgen. De begeleiders van Rotary en het Rode Kruis vonden een oplossing voor iedere vraag. Veel mooie gesprekken werden aan de tafels met elkaar en met de aanwezige begeleiders gevoerd. Voor een dag werden de zorgen van het leven door deze ontspannende tocht bij de mensen weggenomen. Gezamenlijk werden er zelfs uit volle borst allerlei bekende zeemansliederen ten gehore gebracht. Voldaan en door de wind schoongeblazen stapten de gasten om 16.00 uur weer aan wal.

Het Eindhovense Rode Kruis selecteert jaarlijks met zorg de deelnemersgroep en Rotaryclub Son staat daarbij garant voor de gehele organisatie. Het succes van deze boottocht is mede te danken aan een aantal overige Rotary Clubs in onze regio: Rotary Club Eindhoven, Eindhoven-Noord, Eindhoven-Veldhoven, Eindhoven-Kempenland en Best die de boottocht al vele jaren met een financiële bijdrage ondersteunen.

Voor vele eenzamen en gehandicapten was het opnieuw een onvergetelijke dag. Het is niet in woorden uit de drukken wat een plezier de deelnemers telkens weer aan zo’n dag op het water beleven! “Na het succes van vorig jaar, en mede vanwege het 100-jarig bestaan van het Rode Kruis, hebben we dit jaar het dubbele aantal opvarenden bij deze boottocht betrokken”, zei organisator Paul Hendrikx na afloop van de tocht, “Dat blijkt geen sinecure, maar als je ziet wat het brengt is het meer dan alle moeite waard. En gelukkig is alles vlekkeloos verlopen, zelfs het weer!

Het doel van Rotary is het aanmoedigen en aankweken van het ideaal van dienstbaarheid als grondslag van een waardige ondernemingsgeest en in het bijzonder het aanmoedigen en bevorderen van:

 het beter leren kennen van anderen als een gelegenheid tot dienstbaarheid;

 de toepassing van hoge ethische normen in bedrijf en beroep;

 de toepassing van het ideaal van dienstbaarheid door iedere rotarian;

 internationaal begrip en vrede door een wereldomvattende kameraadschap van mensen, werkzaam in bedrijf en beroep.