Kookevent met vluchtelingen 2022

Kookevent met vluchtelingen Star Lodge – zomer 2022

“Koken met vluchtelingen op 18 juli was indrukwekkend, mooi en dankbaar om te kunnen doen als Rotary Club...!”

Zo sprak onze voorzitter een week later.
Het gedachtegoed om als Rotary direct iets te betekenen voor de lokale omgeving heeft onze club vertaald naar een project met vluchtelingen met de doelstelling hen welkom te heten,  achtergronden te leren kennen, en verbinding te laten ontstaan tussen nieuwkomers en bewoners van Utrecht.

Wij zijn via Stichting Welkom in Utrecht in contact gekomen met een groep vluchtelingen verblijvend aan de Biltsestraatweg in het Star Lodge hotel (nabij Loft88). De ongeveer 300 tot 350 mensen die daar verblijven, wonen er tijdelijk.

All-inclusive
Er wordt voor hen van alles georganiseerd, maar een grote behoefte is nog onvervuld: zelfregie.
De bewoners hebben namelijk geen eigen kookgelegenheid en geen inkomsten (financiële toelage, zakgeld, of anderszins). Dat maakt dat deze mensen 'all-inclusive' zitten, echter zonder vrije keus.
Gevoel van volwassenheid en regie wordt derhalve gemist, naast natuurlijk een maaltijd uit land van herkomst.

Project
Als afgeleide van deze behoefte heeft onze club in samenwerking met Stichting Welkom in Utrecht en De Kookfabriek twee kookdagen (18 juli en 15 augustus) georganiseerd. Symbolisch betekent deze dag en avond dat er aandacht is voor hun situatie. Daarnaast is het een mooie samenkomst van verschillende culturen en achtergronden.
Op deze dagen koken de vluchtelingen dus, en mogen wij helpen waar nodig en gewenst. In ieder geval zijn we samen. Zijn we getuigen van de passie waarmee gekookt wordt, en mogen we delen in de smaken.

Concrete invulling
Alle vluchtelingen bepaalden zelf wat ze wilden koken. De boodschappen werden samen gehaald of voor ze geregeld. Op de dag zelf kwamen sommigen met de fiets, en de grootste groep werd met een bus opgehaald en gebracht.

Aangekomen bij de Kookfabriek stond er al een team klaar voor ontvangst. Een springkussen was er voor de kinderen, net als veel knutselmateriaal, een sjoelbak, twister, en een filmzaaltje.

Op 18 augustus zijn we op deze manier met 100 mensen samen in de weer geweest met van alles. En het resultaat mocht er wezen!
De Colombianen met hun Sancocho en Bandeja paisa. Oh en heerlijke gevulde arepa’s. Eritreeers hadden hun injera gemaakt met verschillende toppings. Weer anderen maken diverse soorten fried rice met kip (heel anders dan wij gewend zijn uit Azië). Kortom, smullen!

Hieronder een sfeerimpressie van het event van 18 augustus!