Waterbokaal 2013

Water en Sanitation

Waterseminar 25 april 2013

Een enthousiaste groep Rotarians vulden op 25 april 5 tafels in De Witte Bergen in Eemnes om te luisteren en te discussiëren over de verschillende waterprojecten binnen 1570. Voor de pauze informeerden diverse sprekers ons over de ontwikkelingen in het kader van water en sanitation. Duidelijk werd dat er op dit gebied het afgelopen jaar veel is gebeurd, zoals:

· Veel Rotaryclubs hebben een water en sanitation project of zijn voornemens hiermee binnenkort te starten. De projecten bevinden zich met name in Azië en Afrika.

· 20 Rotaryclubs waren dit jaar betrokken bij 'Wandelen voor Water' (jaarlijkse sponsorloop rond 22 maart (Wereldwaterdag) voor kinderen van groep 7 en 8 van de basisschool) Tijdens het seminar bleek er veel belangstelling te zijn om volgend jaar mee te doen. Van de Wandelen voor Water in Reeuwijk is een Rotary PR filmpje gemaakt (klik hier bijlage2.7 filmpje)

· De opzet van het meerjarig districtsprogramma gericht op de ontwikkeling van 'duurzame voorzieningen voor Water, Sanitatie en Hygiëne (WASH) in scholen in Ghana' met als motto 'Adopteer een School' heeft vorm gekregen door een Memorandum of Understanding. Dit is een samenwerkingsovereenkomst tussen Rotary District 1570 en de organisatie Aqua For All.

· Er is door giften van diverse Rotaryclubs een bedrag beschikbaar gekomen van € 12.500,-. Met een bijdrage van Aqua for All kunnen drie scholen in Ghana van schoon drinkwater en sanitatie worden voorzien.

· Waterpostzegels zijn beschikbaar. (zie homepage website D 1570) De extra opbrengsten bij verkoop zijn t.b.v. projecten van de eigen Rotaryclub. Daarnaast helpen de postzegels natuurlijk mee om meer bekendheid geven aan Water en Sanitation.

Al deze onderwerpen kwamen voor de pauze ter sprake.

Vervolgens werden zes vertegenwoordigers van projecten gevraagd in een elevator pitch van 2 minuten hun waterproject toe te lichten.

De jury koos uiteindelijk voor het project 'Wajir' in Kenia van Rotaryclub Vinkeveen – Abcoude. Inge Gransbergen mocht de Waterbokaal, de jaarlijkse wisseltrofee van het Waterplatform, in ontvangst nemen.

De opbrengst van € 300 van de verkoop van de waterpostzegels op deze avond, was een extra gift voor het project 'Wajir'.

Na de pauze waren er 'informatietafels' waar deelnemers over specifieke onderwerpen met betrekking tot Water en Sanitation kennis konden uitwisselen en kwamen er nieuwe samenwerkingen tot stand.

We kijken terug op een heel geslaagd seminar!