Organisatie estafette

Wat is de bedoeling

In dit jaar, 2023, is het 100 jaar geleden dat Rotary naar Nederland kwam. En dat laten de 500 clubs in Nederland niet zomaar voorbij gaan. Om dit gezamenlijk te vieren, is er een estafette route uitgestippeld die langs al onze 500 Rotary clubs door heel Nederland loopt; we hopen op verbinding met elkaar, samen optrekken en mooie projecten realiseren.

1 of 1

Foto: Voorbeeld van de bakfiets en de estafette-schop die werden overgedragen door RC Diemen aan RC Amsterdam-Landsmeer. Regio Waterland (Rotaryclubs Purmerend-Polderland, Purmerend Waterland, Amsterdam-Landsmeer, Purmerend, Purmerend Weidevenne, Monnickendam)

De estafette loopt door alle 7 districten, dwars door heel Nederland om alle Rotary- en Rotaractclubs met elkaar te verbinden; 5.000 km langs 500 Rotary en Rotaract clubs. Het is aan de clubs zelf om volgens het schema afspraken te maken met je volgende club voor een overdracht. Bij deze emissieloze estafette kan je je verplaatsen zoals je zelf wilt: fietsen, lopen, zwemmen, varen etc etc.

Ieder district heeft een eigen aandachtsgebied gekregen of wel de 7 areas of focus komen allemaal gedurende het jaar aan bod.

Bedenk zelf met je club een leuke en duurzame manier om de estafette in te vullen, die bij jouw club past. En organiseer activiteiten in het thema van jouw district. Zo laten we zien waar Rotary mee bezig is en hoe veelzijdig we zijn, echte people of action! Maak er met je club een mooie dag van en werk samen met clubs in de buurt. En helemaal mooi als we ook nog een flink bedrag voor een goed doel ophalen.

DISTRICT

AREA of Focus

D 1580 Noord Holland

Preventie en behandeling van ziekten

D 1570 Midden Nederland

Onderwijs en alfabetisering

D 1590 Noord Nederland

Water, sanitatie en hygiene

D 1560 Oost Nederland

Gezondheid van moeder en kind

D 1550 Zuid-Oost Nederland

Economische en sociale ontwikkeling

D 1600 Zuid Holland

Vrede en conflictbeheersing

D 1610 Zuid-West Nederland

Leefmilieu

Terwijl iedereen de estafette aflegt, hopen we natuurlijk dat clubs geld ophalen voor een goed doel, de Rotary Foundation of een nieuw doel passend bij het relevante focusgebied (zie hierboven); daarvoor kan je de QR code die op de bakfiets zichtbaar is gebruiken. Tevens willen we – door middel van verkoop van de 100 jaar rotary puzzels – geld ophalen voor een  voedsel- en speelbos dat we aan het eind van het jubileumjaar planten bij gelegenheid van de finish van de estafette.

Tenslotte zijn we zeer verheugd om Viessmann warmtepompen aan onze zijde te vinden in het streven naar duurzaamheid. Voor iedere 5 afgelegde kilometers van ons estafette peleton, plant Viessmann een boom.

Hoe organiseer ik een estafette

Er zijn al veel Rotaryclubs hard bezig met de organisatie van hun estafete. We hebben al veel leuke acties en mooie foto’s langs zien komen.

We hebben nog wat praktische tips: het kan wellicht handig zijn als de club coördinatoren een app groepje maken zodat ze elkaar snel kunnen informeren en contact kunnen hebben. Zeker op de dag zelf is dit handig als er zich onverhoopt iets bijzonder voordoet en je elkaar snel wilt informeren.

Spreek goed af – aan de hand van de gesuggereerde estafette route – met de club die voor je en na je staat gepland hoe laat je elkaar waar treft. Er moeten namelijk soms meerdere routes op een dag afgelegd worden met af en toe de bijbehorende feestelijkheden. Bij twijfel of second opinion, neem contact op met de regio coördinator →

De bedoeling is dat iedereen met de Rotaryclub die naar jullie toe komt contact op neemt om zaken af te stemmen. In gemeenten waar meerdere Rotaryclubs zijn wordt gevraagd eerst even onderling te bepalen wie de contactpersoon is voor de andere Rotaryclubs.

Het is verstandig om bij en na de start ook een auto tot je beschikking te hebben, die al het materiaal dat niet in de bakfiets past (bv. banners, vlaggen, dozen met merchandise) direct naar de volgende aankomstplaats brengt. Daar kan men dan daar de vlaggen ophangen en banners uitzetten zodat de estafette karavaan in een gezellige omgeving wordt ontvangen. Bovendien kunnen de berijders van de bakfiets en de fiets keurig met de auto terug meerijden.

Voor elke dag is een district dag coördinator benoemd die in geval van calamiteiten kan worden gebeld. Deze personen zullen niet altijd persoonlijk aanwezig zijn maar zijn die dag wel telefonisch bereikbaar. Uiteraard kan alleen in echte noodgevallen hier een beroep op worden gedaan.

De Rotaryclub, die als laatste de bakfiets en fiets ontvangt wordt gevraagd om na te denken om deze twee voertuigen op een veilige manier te stallen en ook om de accu’s op te laden zodat ze de volgende dag weer gebruikt kunnen worden. Ontvang je de bakfiets en fiets op zondagavond dan wordt gevraagd een plek te zoeken om de voertuigen gedurende een week tot de volgende zaterdag ergens te stallen.

In District 1580 heeft men gekozen om te kijken of de bakfiets op een zichtbare plaats in het dorp met een banner geplaats mocht worden. Denk hier bij aan de hal van een bibliotheek, het gemeentehuis, een basisschool of andere openbare ruimte. Maar natuurlijk is ergens veilig gestald in een garage of schuur ook heel goed mogelijk. Zorg er echter voor dat de accu’s de dag dat er gereden gaat worden weer volledig opgeladen zijn.

Er zit ook geluidsapparatuur bij de bakfiets. Deze is zeer eenvoudig te gebruiken, maar moet wel opgeladen zijn (luikje met snoer aan de achterzijde van het apparaat).

▬▬▬▬ BEKIJK DE ROUTE VAN DE ESTAFETTE ▬▬▬▬

Niet vergeten:

Publiciteit Estafette

Als je een ludieke foto van jou/je club/je activiteit/je omgeving EN de elektrische bakfiets van TrekBikes op social media zet met de hashtag #Trekbikes #100jaarRotaryNL, dan maakt jouw club kans op €500 per district voor jouw goede doel. Doe mee en laat jouw doel hiervan meegenieten!!!

Kijk eens op de Rotary Facebook pagina.