Over Almere

Over de stad Almere

Almere is de snelst groeiende new town van Europa. De stad bestaat sinds 1976 en ligt op circa 25 kilometer afstand van Amsterdam met de luchthaven Schiphol. In 31 jaar tijd is de stad gegroeid naar ruim 185.500 inwoners. Dat blijft een klein wonder.

Ondanks de snelle groei is er in Almere nog volop ruimte en groen. Fietspaden, wandelpaden, water en natuur. Wist u dat het grootste oernatuurgebied van Europa nabij Almere ligt? En het Horsterwold is het grootste aansluitende loofbos van Europa!

Het gloednieuwe stadshart is ontwikkeld door architect Rem Koolhaas. Een team van nationaal en internationaal befaamde architecten heeft gewerkt aan het stadshart en dit heeft geleid tot een ontwerp dat zijn gelijke niet kent. Het stadshart van Almere is geworden tot een bijzondere en onvergelijkbare ervaring.

En ook buiten het stadshart hebben architecten hun sporen nagelaten. Almere heeft een centrum voor architectuur, stedenbouw en landschapskunst waar een prachtig overzicht is te vinden van bijzondere plekken in Almere.

Op cultureel gebied is in Almere het nodige te beleven. Er staat een prachtig, gloednieuw theater aan het water, midden in het centrum en net buiten het centrum staat het museum voor hedendaagse kunst “De Paviljoens”. Er diverse theatergezelschappen en Almere Haven kent de Kunstgracht en Cultureel Centrum Corrosia. Aan de Marktgracht hebben vele kunstenaars hun atelier. Ook wordt er regelmatig een openluchtvoorstelling gegeven op bijzondere locaties in Almere.

Almere is behalve een goed bereikbare woonstad steeds meer een werkstad aan het worden. De economische groei was in Almere de afgelopen jaren hoger dan waar ook in Nederland. Steeds meer (inter)nationale bedrijven vestigen hun (hoofd)kantoor in Almere en met de grootste bedrijvenvereniging van Nederland (de Vereniging Bedrijfskring Almere) en een eigen WTC (WTC Almere Association) staat de stad aan de vooravond van een aanzienlijke schaalsprong.

bijgewerkt op 16mei14