Hospicegroep Alphen-Nieuwkoop

De Hospicegroep Alphen aan den Rijn-Nieuwkoop

Zorg en ondersteuning in de laatste levensfase
De Hospicegroep Alphen aan den Rijn-Nieuwkoop biedt zorg en ondersteuning aan mensen in hun laatste levensfase. Waar mogelijk thuis, maar indien gewenst ook omringd door alle nodige zorg en privacy in één van onze hospicewoningen in Nieuwkoop en Alphen aan den Rijn. Wij geven mensen daarmee letterlijk en figuurlijk de ruimte om afscheid te nemen van het leven, in een vertrouwde omgeving en op hun eigen manier.

De zorg voor een ernstig zieke kan zwaar zijn, zowel emotioneel als lichamelijk. De vrijwilligers van de Hospicegroep kunnen in die laatste periode heel veel betekenen. Met goede zorg en persoonlijke aandacht spelen zij zoveel mogelijk in op de wensen van de zieke, zonder daarbij familie en vrienden uit het oog te verliezen. Ook voor hen is het prettig als zij even ontlast worden, op welke manier dan ook.

In de afgelopen jaren doen steeds meer mensen een beroep op de ondersteuning van de Hospicegroep. Beide woningen zijn bijna continu bezet. Het wordt ook steeds breder bekend dat de vrijwilligers aan huis komen, zodat iemand tot het laatste moment in zijn eigen omgeving kan blijven. Vanwege de toenemende vraag houden wij nu al rekening met een toekomstige uitbreiding. Dat betekent dat ons grote investeringen te wachten staan, zowel voor de huisvesting als voor de werving en opleiding van voldoende vrijwilligers.

In de afgelopen jaren heeft de Hospicegroep een trouwe vriendenkring opgebouwd van mensen en bedrijven die het hospicewerk een warm hart toedragen. Toch blijft de financiële ondersteuning een voortdurend punt van aandacht. Nico Schoof, voorzitter van de Alphense vriendenstichting: “De Hospicegroep is voor een groot deel afhankelijk van bijdragen en giften. Vrijwilligers moeten goed worden opgeleid om dit bijzondere werk te doen. De kosten daarvan en ook de huisvestingskosten wegen zwaar. Daarom zijn wij steeds op zoek naar nieuwe fondsen en donateurs. Hun bijdragen waarborgen de continuïteit van onze activiteiten.”

Meer informatie:
0172-573040 of www.hospicegroepalphennieuwkoop.nl