Groet uit Gambia 22 november 2017

(Groeten uit Gambia 22-11-2017)

Beste Allen,

Graag wil ik jullie op de hoogte brengen van de ontwikkelingen van de diverse projecten waar velen van jullie middels sponsoring aan bijdragen.

Mac HD SSD:Users:groenvorm:Desktop:image2.jpeg

Mac HD SSD:Users:groenvorm:Desktop:image1.jpeg

Afgelopen vrijdagavond zijn Inge en ik geland op de luchthaven Banjul in Gambia en

zaterdag begon de drukte, 2 openingen

van scholen die de afgelopen tijd zijn opgeleverd en de bezichtiging van de bouw

van een derde school

Openingen van scholen in Gambia zijn altijd een heel gebeuren, het hele dorp loopt uit,

alle muziekboxen komen uit de kast om maar zoveel mogelijk herrie te maken, het muziekkorps treed aan naast de diverse trommelaars zodat het voorkomt dat 3 soorten muziek gelijktijdig  worden afgespeeld.

Het hoeft niet mooi te zijn als het maar hard is!

Over het algemeen begint en eindigt men gelijk en tussendoor doet men maar wat

De eerste opening in Mandinary stond gepland om 10.00 uur maar begon om 11.00uur dus heel netjes op (Gambiaanse) tijd.

Dan alle toespraken van iedereen die denkt dat hij belangrijk is, waarbij TV opnames worden gemaakt die ‘s avonds op Gambia TV worden uitgezonden.

Overigen niemand ziet deze want de elektriciteit voorziening ligt bijna altijd plat.

Zondag hebben we de bouwplaats van de nieuwe universiteit in Lamin.

Wij bouwen en een Katholieke organisatie zorgt voor professoren en colleges.

In Gambia zijn bijna geen gekwalificeerde docenten wis- en natuurkunde, zodat op het voortgezet onderwijs deze vakken nauwelijks kunnen worden ingevuld.

Volgend jaar zijn de eerste 2 blokken gebouwd en gaat de masteropleiding in deze vakken van start zodat over 6 jaar deze leemte kan worden opgevuld.

Bij elk project is het zo dat wij ons afvragen bij de start wanneer kunnen wij het project overdragen.

Zo ook met ons ziekenhuis over 5 jaar willen wij het overdragen, zodat wij nu getalenteerde jonge Gambianen sponsoren bij de opleiding tot arts.

Maandag gesprekken met de stagiaires gevoerd.

Op dit moment zijn er 4 verpleegkundige HBO-V studenten en 3 onderwijskundige PABO studenten

Deze wonen in de appartementen boven het ziekenhuis . In het dorp worden zij op handen gedragen.

Bij het ziekenhuis horen 4 Doktersposten en

dinsdag hebben wij de 4e post in Ebo Town geopend.

Het hele circus weer opgezet met als

gevolg een compleet dorpsfeest.

Ebo Town is het afvoerputje van Gambia en werkelijk de armste mensen leven daar in heel slechte omstandigheden.

Per jaar overlijden hier ongeveer 80 kinderen aan malaria wat met tijdig doktersbezoek en medicijnen grotendeels is te voorkomen.

Wij vragen voor een behandeling 40 Dallasi dat is ongeveer 80 eurocent wat voor veel mensen toch nog te veel is waardoor er toch nog kinderen overlijden.

Als bestuur van de Stichting Kinderen van Lamin dragen wij hier een grote verantwoordelijkheid in. enerzijds moet de organisatie blijven draaien en anderzijds weet je dat wanneer je een paar centen meer vraagt mensen overlijden.

Vandaag een luie dag op het strand , even helemaal niets en de komende dagen veel gesprekken met aannemers, dorpsbestuurders en ministeries.

De bouw van het tandheelkundig centrum verloopt voorspoedig, eind december is het gebouw gereed en in januari worden 2 behandelkamers door de stichting DHIN ingericht.

Hieronder een aantal foto’s om een indruk te krijgen van alle gebeurtenissen.

Met vriendelijke groet mede namens Inge

Gert

Mac HD SSD:Users:groenvorm:Desktop:IMG_7020.JPG