Verslag Nachtwandeling 100 jaar Rotary

‘De Nacht van de Schipbeek’, onderdeel van de 100 jaar Rotary Estafette

Rotary Nederland bestaat dit jaar 100 jaar. Met een groot Openingsfeest in Amsterdam werd het startschot gegeven voor de emissieloze Rotary Estafette waarbij 5.000 km lopend, fietsend, of anders bewegend wordt afgelegd. Deze estafette verbindt de ruim 500 Nederlandse Rotary- en Rotaractclubs met elkaar.

RC Bathmen - de Schipbeek organiseerde in dit kader op in de vroege uurtjes van zaterdag 22 juli de ‘Nacht van de Schipbeek’. Op vrijdagavond werden de wandelaars voor de 17 km-lange nachtwandeling warm verwelkomd, waarna zij rond middernacht op pad gingen. Onderweg waren er verschillende stops. Zo kwamen de wandelaars een natuurgids tegen die vertelde over vuurvliegjes en nachtelijke geluiden. Bij de tweede stop bij een sfeervol aangeklede open plek in het bos, was er vanuit de catering-camper aandacht voor de innerlijke mens en volgde een sessie met community-singing. Een uurtje later, net voor zonsopgang, deden de wandelaars mee aan een stilteoefening in het amfitheater van de Oxerhof.

Bij de laatste stop, aan de oevers van de Schipbeek, was er tenslotte een workshop over Taijiwuxigong oefeningen (een soort Tai Chi).

Bij de finish stond een heerlijk ontbijtbuffet klaar waarvoor niet wandelende Rotarians van de club hadden gezorgd.

Het thema voor ons district was ‘Moeder en Kind’; een thema dat naadloos aansluit bij de doelen van de ‘Rob Foundation’ in Oeganda waarvoor de helft van het inschrijfgeld voor de wandeling was bestemd.

Een vertegenwoordiger van deze stichting was aanwezig om de overdracht van de estafettefiets mee te maken, evenals de Districts Gouverneur en leden van RC Deventer Noord die op de fiets stapten richting Schalkhaar.

Rond 8.00 uur gingen alle ‘People of Action’ huiswaarts om de vermoeide voeten te laten rusten en na te dromen over een Nacht aan de Schipbeek…