Multidistrict PETS 2024

16 maart 2014 – Nijmegen

VOOR DE PRESENTATIES VAN Janka Jakabos EN Diego Crijns klik op hun naam of in de rechterkolom!

Voor deze editie van de PETS (President Elect Training Seminar, oftewel de training voor inkomend voorzitters) was gekozen voor een multidistrict variant. Drie Districten (D1550, D1560 en D1570) hebben samen een dag georganiseerd waarop al hun inkomend voorzitters waren uitgenodigd kennis te nemen van diverse Rotary aspecten.

Rond 10 uur op zaterdagochtend verzamelden zich 240 gasten (inkomend voorzitters, sprekers, commissieleden en districtbestuurders). Alleen al de enorme hoeveelheid Rotarians bleek imponerend!

Na ontvangst van de badge, uitleg over de dag en een lekkere bak koffie/thee splitsten de Districten zich in drie verschillende zalen. In ons District was het inkomend gouverneur Michael Kors die de aanwezigen vertelde over zijn PETS equivalent: de International Assembly in Orlando. Daar waar alle 540 inkomend gouverneurs samenkwamen, en vijf dagen zijn ondergedompeld in alle facetten van Rotary. Alleen al indrukwekkend om alle landen van de Wereld vertegenwoordigd te hebben op een locatie! Een grote verscheidenheid in culturen, en (daarmee) in Rotary beleving.

Voorgesteld werd de inkomend wereldpresident(e) Stephanie Urchick (zie foto rechts), de tweede vrouw die het hoogste ambt gaat bekleden binnen Rotary. Stephanie komt uit Pennsylvania, USA. Haar jaarthema ‘the Magic of Rotary’ en haar motto ‘Simply Irresistible’ werden gepresenteerd en toegelicht.

Ook benoemde Michael de boodschap van Rotary aan alle clubs, om bij alle activiteiten die ze organiseren,  de publiciteit te zoeken. Hoe meer Rotary in de publiciteit staat, hoe meer zichtbaar we worden, wat zeker ook zal bijdragen dat mensen sneller geïnteresseerd zijn om lid te willen worden. Michael onderschreef dat  met en eeuwenoud gezegde dat hij gisteren bedacht had: ‘bekendheid maakt de Rotarian’.
Om dat te stimuleren introduceert hij de ‘persbokaal’; haal met iedere actie de krant, radio of TV. Stuur een bewijs daarvan naar de District secretaris Alice van Oppenraaij en het District houdt een ranking bij. De club die aan het eind van het Rotaryjaar 2024-2025 het meest in het nieuws is gekomen ontvangt deze wisselbokaal en een geldprijs ten behoeve van een goed doel. Dat zal hij persoonlijk komen overhandigen.
Ook op Districtgebied zal dat veranderingen met zich meebrengen: als gouverneur zal Michael social media inzetten als communicatiemiddel, in plaats van een maandbrief. En hij zal geen ‘standaard’ clubbijeenkomsten bezoeken, maar komt graag langs bij de voorbereiding of tijdens de uitoefening van een serviceproject.

Aan de hand van wat vragen zocht Michael de interactie met de zaal. Vragen als

1.      ‘in welke taal wordt er gecommuniceerd in Orlando?’;

2.      ‘Wat is het grootste District dat Rotary kent in de Wereld?’;

3.      ‘Hoe beginnen danwel eindigen vele clubs buiten de EU hun clubbijeenkomst?’;

Afgesloten werd met twee agendapunten behorende tot de District Assembly: de begroting 2024-2025 en het voorstellen van de DGNN Patty van Vierzen – van Hattum (foto rechts)  Beide werden door middel van applaus goedgekeurd.

Tijdens de lunch was men per regio ingedeeld; clubs binnen een regio zaten met hun AG samen, om elkaar beter te leren kennen. De rest van de dag werd er geen onderscheid in Districten meer gemaakt; alle 240 genodigden kregen twee lezingen, een kennisvloer en een verkoopstand voorgeschoteld.

De ene lezing werd verzorgd door Janka Jakabos (foto links), Zij werkt voor RI, op ons regiokantoor in Zürich. Ze nam ons mee in de wereld van trends en ontwikkelingen binnen Rotary.

De andere lezing kwam van Diego Crijns (foto rechts), internationaal erkend autoriteit op het gebied van witwassen. Hij nam ons mee in de wereld van criminaliteit, en gaf tips hoe je je als club en als Rotary (District / NL) niet moet laten gebruiken door criminelen.

Op de kennisvloer presenteerden een tiental commissies zich aan de inkomend voorzitters. Een mooie gelegenheid om te leren wat die commissies zoal doen, om kennis te vergaren en om gegevens uit te wisselen.

Aan het eind van de dag werd er afgesloten met een verloting. Iedere inkomend voorzitter deed diens badge in een mand, waar er per District een uitgetrokken werd die er met een geldbedrag van € 250 ten behoeve van een goed doel vandoor ging. In ons District was Ron Brouwer, inkomend voorzitter van RC Doorwerth, de gelukkige. Het bedrag zal binnenkort worden overgemaakt.

NB: de antwoorden op die vragen:

1.      Rotary kent acht officieel erkende wereldtalen, te weten: Engels, Duits, Frans, Italiaans, Spaans, Portugees, Japans en Koreaans;

2.      Het grootste District beslaat Rusland, is 8.000 km lang en bevat 11 tijdzones;

3.      Vele clubs beginnen met het zingen van hun volkslied, en/of eindigen met het collectief oplezen van de Four Way Test;