Vacatures District Communicatie Commissie

Door het vertrek van twee redacteurs zijn wij op zoek naar twee nieuwe Rotarians om onze commissie te versterken.

Wij hebben inmiddels gelukkig Sarie Katsman bereid gevonden voor het verzorgen van de maandbrief van de gouverneur, maar de ervaring leert in vrijwilligers werk om altijd een back-up of een maatje te hebben. En er blijft voldoende redactioneel werk naast de maandbrief te doen, want wij hebben door de verhuizing van Ab Visscher ook onze district redacteur voor het Rotary Magazine verloren.

En ik, als voorzitter van de DCC, heb al geruime tijd aangeven een opvolger te zoeken. Dus de twee vacatures bieden meer uitdagingen dan slechts redactioneel werk.

Bovendien willen wij komend jaar weer een seminar geven over de praktische zaken in het omgaan met ‘ Communicatie en Imago’ op clubniveau.

Vanzelfsprekend houdt het commissiewerk wel enig tijdbeslag in, maar uit voorgaande jaren schat ik dat wij met twee, drie overleggen over het jaarplan en eventuele bijsturing, het aantal overleggen wel beperkt houden. De redactie commissie van het Rotary Magazine overlegt maandelijks, bij voorkeur centraal in het land op een zaterdagochtend.

Ik voeg een korte beschrijving van de vacature bij:

Redacteur bij de District Communicatie Commissie

Van idee naar tekst. Van verzamelde feiten naar artikel. De hoofdtaak van een redacteur is het ordenen en structureren van informatie. Soms schrijft een redacteur zelf, soms verbetert hij teksten van een ander.

Wat doet een redacteur?

Het beroep redacteur kan zowel een journalistieke invalshoek hebben als een "technische". In het eerste geval schrijf je zelf teksten of redigeer je teksten van anderen.
In het tweede geval zorg je er voor dat teksten goed in elkaar zitten en aansluiten bij de doelgroep. Je eindproduct is een tekst voor een website of artikel in de maandbrief.

Wat is je plaats in de organisatie?

Vaak heb je als redacteur te maken met het kernteam en met de flexibele schil. Jouw werkveld bestrijkt de opdrachten van de (inkomende) gouverneur en de Rotaryclubs van D1570.
Soms ben je als redacteur ook journalist en versla je het nieuws. Met wie je te maken hebt, hangt af van de opdracht die  je hebt.  Je bewaakt een uniforme uitstraling van onze communicatie.
En als district redacteur werk je samen in een landelijk redactieteam voor het Rotary Magazine.
De District Communicatie Commissie heeft een voorzitter aan wie je formeel rapporteert.

Welke competenties moet je in huis hebben?

• Uitstekend gevoel voor taal.
  • Nauwkeurigheid
  • Brede belangstelling
  • Samenwerken
  • Inlevingsvermogen
  • Creativiteit
  • Initiatief

Vanzelfsprekend werk je voornamelijk vanuit thuis. Een enkele keer ga je zelf op pad om een serviceproject te verslaan en een foto te maken.
De DCC vergadert spaarzaam, wellicht twee tot vier keer in het jaar. Wel houden wij via mail/ Teams/Zoom regelmatig met elkaar contact.

De vacature is per direct opengesteld. Graag reageren voor 15 september.

Je belangstelling kun je richten aan Rob Klerkx: klerkx.r@kpnmail.nl