MBO

Club van de maand, projectweek MBO Rijnland:

Projectweek Rotary-Mbo levert slimme tips op

Op tijd op je werk zijn, je netjes voorstellen en er presentabel uitzien. Met ‘Doei!’ je telefoongesprek met een klant beëindigen, of een cv sturen gelardeerd met feestfoto’s vanuit Salou: niet doen.

Allemaal dingen die je als 16-jarige mbo’er moet leren. Om de leerlingen van de afdeling Sales, Finance en Export van het Mbo Rijnland in Alphen aan den Rijn een goede start te geven bij hun toekomstige stagebedrijven, hield Rotary Ter Aar begin november een projectweek. 45 mbo studenten kregen een stageplek bij bedrijven van diverse Rotaryleden, variërend van belastingadviseurs, een basisschool, een makelaardij, tot recycling- en stratenmakersbedrijf. Twee Rotarians verzorgden voorafgaand aan de projectweek een training over de juiste sociale vaardigheden voor op de werkvloer. De organisatoren zijn enthousiast over het resultaat: ,,Deze investering in jongeren kost niets, alleen tijd!”

Duurzaamheid

De studenten kregen per bedrijf een opdracht op het gebied van duurzaamheid. Hoe kunnen bedrijven nog meer energie en papier besparen; is het haalbaar om een ‘Tiny Forest’, een klein fruitbos bij een school aan te leggen, zodat de leerlingen elke dag hun eigen fruit kunnen plukken?

Verrassend

Uit de presentaties aan het einde van de stages kwamen verrassende en inspirerende uitkomsten. Zo bleek de aanleg van een klein fruitbos ‘schrikbarend prijzig’, maar toch uitvoerbaar via groene subsidiepotten, slimme marketing en de inzet van het netwerk van ouders. De vier studenten mogen het project zelf gaan presenteren aan de architect van de nieuw te bouwen school. Een Rotarian met een Fruit op het Werk-bedrijf kreeg het advies om met het ‘terugkomfruit’ een nieuwe productielijn op te zetten door er smoothies van te maken en in het assortiment op te nemen. Bij een elektrogroothandel rolde er een advies uit om de moeilijk recyclebare, want verlijmde, pallets te vervangen.

Enthousiast

Dennis van der Werff van het gelijknamige stratenmakersbedrijf is enthousiast door de slimme tip die hij kreeg van zijn studenten: ,,Benader niet alleen de studenten voor het werk in de bouw, maar ook hun ouders! Die adviseren hun kinderen vaak negatief over deze bedrijfstak. Ook het idee om studenten uit te nodigen mee te lopen bij bouwprojecten in de buurt wordt zeker overgenomen.”

Zelf had Dennis van der Werff ook nog een eyeopener voor de studenten: ,,We proberen het in ons bedrijf zo in te richten dat werk ook gewoon léuk is! Want je brengt heel wat uren van je leven door op je werk.”