jgd_uitwissel

8-Doorlees jeugduitwisselingsprogramma:

Goed nieuws!  Er is Groen licht voor alle Rotary Exchangeprogramma’s per 1 juli a.s.! (https://www.rotary.org/en/our-programs/youth-exchanges)  Dat betekent tegelijk dat we jullie hulp weer nodig hebben om al de goede jeugduitwisselingsprogramma’s weer te kunnen vullen, werk aan de winkel dus!

Als Rotary Youth Exchange Nederland zijn we ongelooflijk blij met dit nieuws. We zijn nu volop bezig om voor alle kandidaten van onze programma’s een passende exchange plek te vinden in Europa, Noord-Amerika, Zuid- of Centraal Amerika. De rest van de wereld is nog niet geheel open, maar we zijn optimistisch voor het volgende exchange jaar. We kijken nu met onze kandidaten enthousiast uit naar de herstart van onze programma’s en hun voorbereiding op dit grote avontuur.

Het jeugduitwisselingsprogramma kent diverse onderdelen.  Zo is er een lange termijn (1 jaar LTEP – Long Term Exchange Program) en daarnaast  diverse korte termijn (enkele weken) programma’s (STEP- Short Term Exchange Program). Een onderdeel van het korte termijn programma is de Family to Family Exchange (F2F). Een uitwisseling tussen families. Het is een uitwisseling ( gelijktijdig) van leeftijdsgenoten vanuit het buitenland naar Nederland en vice versa met een verblijf bij het gezin, vandaar Family to Family. Met als doel de jeugd al vroeg kennis te laten maken met andere culturen, gewoontes en gebruiken om daarmee een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling  van de jeugd. Juist in deze tijd is het belangrijk dat jongeren zich door dit soort uitwisselingen ontwikkelen tot betrokken wereldburgers.  Daarnaast is het natuurlijk gewoon heel leuk om naar en ander land te reizen en op bezoek te gaan. Samen met Jan van Aller ( gjvanaller@gmail.com) vorm ik, Hans Lodder (hanslodder@gmai.com) , het F2F team.

Inmiddels komen de aanmeldingen uit de hele wereld langzaam bij ons binnendruppelen. Nu is het aan ons om die uitwisseling voor elkaar te krijgen. Dat kunnen we alleen maar als ook kinderen uit Nederland zich aanmelden voor dit programma. Dan kunnen we kijken of er een match is in leeftijd, wensen, periodes, landen, etc. Daarvoor moet het programma wel weer een bredere bekendheid krijgen dan het nu heeft. Daar hebben we jullie voor nodig.

Onze vraag is dan ook om ons te helpen dit programma breder bekend te maken. Wij helpen daar graag in mee natuurlijk: zowel door jullie te wijzen op de informatie in de Rotary YEP NL app (zie later) maar ook om ons aan te bieden om voor geïnteresseerde clubs een presentatie te komen geven. Dat helpt de programmacommissies ook weer om het programma te vullen.

Er is een eigen app voor Rotary Youth Exchange. Hierop staat een uitgebreide uitleg en informatie en alle updates over onze programma’s – waaronder bijv. het actuele aanbod aan zomerkampen in het buitenland. We nodigen jullie als DJC’s dan ook van harte uit die te lezen en te delen met de RJC’s en CJC’s. Nieuwsgierig? Ga naar de App Store op je mobiel, zoek Rotary Youth Exchange NL en download de app.

Daarnaast is er een nieuwe video. Hier krijg je een overzicht van alle jeugdprogramma’s van Rotary. Een aanrader voor jezelf om je te informeren of om eens te laten zien op je eigen clubavond (vullen van de 5 minuten?) ..... Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden en het levert mogelijk veel stof op voor een vervolggesprek! https://youtu.be/ClpPvpbYBpY

Neem bij vragen vooral contact met ons op. Namens het F2F team van STEP alvast hartelijk dank!

Met vriendelijke groet,

Hans Lodder