Sint Maarten

Herbouw Sister Marie Laurence basisschool

Het eiland Sint Maarten werd 6 september 2017 verwoest door orkaan Irma, eentje van de zwaarste categorie. Rotaryclub Sint Maarten riep alle Rotaryclubs op te helpen en fondsen in te zamelen voor de herbouw van de Sister Marie Laurence basisschool in de verwoeste wijk Middle Region.

RC Huizen en RC Huizen-Gooimeer reageerden positief en begonnen de actie ‘Huizen voor Sint Maarten’ met een wandeltocht voor het goede doel. Dit werkte als een olievlek en zo ontstond een schitterend initiatief van de inwoners van Huizen om geld in te zamelen onder het motto ‘Heel Huizen helpt!’. In 4 weken tijd werden maar liefst 65 acties georganiseerd. Tijdens de grote finale in november 2017 op het plein in Huizen met optredens, interviews, live-radio-uitzendingen die ook op Sint Maarten te horen waren, werd de actie afgesloten met een prachtig resultaat van 43K Euro.

RC Huizen-Gooimeer nam de internationale coördinatie op zich en vond nog 10 andere Rotaryclubs uit 6 landen bereid om het project te financieren. In Nederland waren dat RC Bodegraven en RC Eindhoven-Zuid. De Global Grant die werd aangevraagd resulteerde in een budget van 338K USD.

De Sister Marie Laurence basisschool stond in de wijk Middle Region met veel kansarme kinderen. Van de kinderen op deze school verliet 60-70% voortijdig de middelbare school. Na orkaan Irma lag er al snel een compleet uitgewerkt plan voor de herbouw van de school. Vernieuwend daarin was de sociale functie die de nieuwe school zou krijgen. Het zou een ‘Exceptional school’ worden met een nieuwe onderwijsmethode voor extra aandacht en begeleiding van de kinderen van de wijk Middle Region. Met het doel deze kinderen meer kansen te geven om zich te ontwikkelen en door te leren.

Het nieuwe plan voorziet ook in een multi-functionele school, met een basketbalveld, een speeltuin en mogelijkheden voor muziek-, dans- en volwassenenonderwijs. En … met een buitenruimte, een park waar ook de ouderen van de wijk kunnen verblijven

Voor de herbouw van de school was een overeenkomst nodig met de Wereldbank en dat vergde veel geduld. Rotary heeft in die tijd van wachten al wel het een en ander kunnen realiseren. Van de 338K USD is nu 34K USD opgemaakt: 5,5K voor training van 20 leerkrachten en 28,5 K voor het Multi-Functional Recreational Park met basketbalveld, speeltuin en recreatiepark voor de community van Middle Region (5000 mensen).

De rest van het geld wordt besteed aan de inrichting van de school, het benodigde materiaal, leermiddelen, training en onderwijsprogramma’s en mogelijk een recycling programma.

De hoop is dat de school een katalysator zal zijn voor de ontwikkeling van de wijk en de kinderen perspectief biedt op een betere toekomst.