oproep

Hallo Rotary leden van ons district 1580,

Zaterdag 20 mei 2006 is, zoals bekend,  onze districtsconferentie gehouden met als thema: ROTARY, MULTI CULTUREEL ONDERNEMEND.

Aan het einde van het inhoudelijk deel van de conferentie zijn een aantal actiepunten geformuleerd in een statement, waarvan ik je nu in kennis stel, met het verzoek daar de komende week in jouw club actie op te ondernemen:

1.

Het is in ieders persoonlijk belang dat wij als Rotary en individueel Rotarylid actie ondernemen om de tegenstellingen in onze multiculturele samenleving te verkleinen,

2.

Voorgesteld wordt een beschavingsoffensief op te starten door de Rotaryclubs en individuele Rotary club leden in district 1580.

3.

Basis uitgangspunt hierbij: ik en de ander, samen zijn wij Nederlander, laten wij nader kennismaken met elkaars opvattingen.

4.

Ontmoeting mogelijk te maken met mensen van andere culturen uit onze samenleving door leden aan te trekken die een andere cultuur vertegenwoordigen of door een spreker met deze achtergrond uit te nodigen in de club, niet discussiëren over de verschillen, maar participeren,

5.

Geconstateerd is dat er op scholen allochtone bollebozen zitten: spoor ze op middels het schoolbestuur of schoolleiding. Dit geldt zowel voor HBO, academisch, VMBO, ROC onderwijs. Het thuisfront van deze bollebozen is veelal onvoldoende in staat om deze kansrijke, jonge mensen te steunen in hun ontwikkeling. Rotaryclubs en Rotaryleden kunnen deze jonge mensen ondersteunen door hen kennis te laten maken met onze samenleving, denk aan de feestdagen, schouwburg bezoek e.d.

6.

Adopteer een aantal van deze jongelui als club en/of lid en zorg dat het voor elkaar komt. Biedt hen een infrastructuur en/of begeleid hen als persoonlijk coach. De scholen liggen niet ver weg, maar dichtbij om de hoek,

7.

Werk integreert het meest zo werd tijdens de conferentie geconstateerd: Daarom een sterke oproep aan Rotaryclubs en haar leden om een bijdrage te leveren om allochtonen stage te laten lopen in bedrijven en hen nadrukkelijk te begeleiden,

8.

Er lopen ook al veel initiatieven in Rotary: snuffelstages, weekend school, begeleiding Turkse en Marokkaanse vrouwen, etc. Deze kunnen in aantal nog worden uitgebreid,

9.

Bestaande loketten waar steun aan allochtonen door allochtonen wordt gegeven zoals Helpdesk Allochtonen van Findik Demir in Zaanstad benaderen en samen programma’s ontwikkelen.

Ik verzoek de clubleden, de clubbesturen dit epistel komende week in hen clubs aan de orde te stellen, een plan te maken en tot actie te komen.

Het was een mooie conferentie , met ontmoetingen, gedachten uitwisseling, muziek, plezier en mooi weer op het ogenblik dat het nodig was.

Succes met de acties,

Met vriendelijke groet