INTERNATIONALE ASSEMBLY 2021

Door: Harald Been

Zoals zoveel anders is dan anders in deze Corona tijd, was dit ook van toepassing op de Internationale Assembly van dit jaar. Ik heb in de geschiedenis van het evenement zitten spitten, maar heb tot nu toe geen editie kunnen vinden die is overgeslagen sinds Rotary intercontinentaal werd in 1912. Dat geeft wel aan in wat voor speciale tijden wij leven.

De IA was langer dan gebruikelijk en liep van 1 tot 11 februari. In andere jaren kon veel meer uren per dag worden doorgewerkt in vergelijking tot de hoeveelheid geconcentreerde uren die je als mens digitaal kan spenderen. Uiteindelijk heb ik 15 Zoom sessies van 1 tot 1,5 uur bijgewoond. Variërend van plenaire onderdelen tot break-outs.

Ik heb al eerder het jaarthema 2021-2022, Serve To Change Lives, onder de aandacht gebracht, maar haal dit graag nogmaals aan, omdat Ik het een mooi en alomvattend thema vind, aangevuld met een warm logo. De aarde letterlijk op handen dragen.

Serve to Change Lives geeft bewust het woord Rotary niet weer in het thema. Het is de wens van RI en Inkomende President Shekhar Mehta dat we meer gaan samenwerken met andere service organisaties en maatschappelijke instellingen. We dienen om levens te veranderen als deel van een groter geheel.

Inkomend President Shekhar Mehta heb ik een paar keer informeel mogen ontmoeten tijdens digitale meet & greets, zowel gedurende de Assembly als ook al vorig jaar. Hij komt als echt mens over in een dergelijke setting. Hij kan spreken uit een rijke ervaring, zowel binnen Rotary als maatschappelijk. Zijn verdiensten binnen Rotary tot nu toe zijn vooral te vinden in de focusgebieden: Disease and prevention en Basic Education and literacy.

Het is goed gebruik in ons District dat de Inkomend Gouverneur, vlak na het einde van de Assembly, de Districtsraad informeert over het nieuwe thema tijdens een voordracht. Dit heb ik op 15 februari met veel plezier gedaan. Voorafgaand aan deze voordracht werd onderstaande clip vertoont, die ook ingaat op de aanstaande PETS.

Hoogtepunten van de Assembly waren voor mij de openingstoespraak van Shekhar Mehta en de slottoespraak van Holger Knaack. Deze twee toespraken sloten naadloos op elkaar aan, omdat ze het gehele spectrum van het strategisch plan van Rotary International behandelden. Shekar’s focus was op Impact en Reach en Holger’s focus was op Engagement en Adapt.

Ik raad alle leden aan om deze beide toespraken te bekijken, omdat ze een heel goed beeld geven waar Rotary nu staat en welke richting voor de komende jaren wordt ingeslagen.

Openingstoespraak Shektar Mehta

Slotrede Holger Knaack

Het Districtsteam en ik gaan ons nu focussen op de 2 uitzendingen voor de PETS op 8 en 15 maart om 19 uur. Op 8 maart komen Vocational Service en Rotaract aan bod en op 15 maart Communicatie en Ledenbeleid.