The Rotary Foundation

The Rotary Foundation (TRF) is het eigen goede doelen fonds van Rotarians. Het is één van de grootste Non Governmental Organisations ( NGO's) die er bestaan. Door transparant en efficiënt te werken staat TRF al jaren in de top 5 van Goede Doelen Fondsen wereldwijd. De stichting is opgericht in 1917, onder het motto Doing Good in the World. Motto en doel van TRF vallen samen.

Initiatieven van Rotarians om ergens hulp te geven kunnen worden gesteund door TRF. In 1983 begon Rotary de wereldwijde actie 'Polio de wereld uit'. Het initiatief wordt gesteund door o.a. de Wereld Gezondheids Organisatie en tal van Overheden en financieel door de Bill en Melinda Gates Foundation. Door de actie is Polio is voor meer dan 99% de wereld uit. De actie gaat door totdat het doel is bereikt: een wereld vrij van Polio.

De stichting beheert vier grote fondsen en stelt uit één van die fondsen (het Rotary foundation Annual Fund) de middelen beschikbaar voor de zogenaamde District Grants en voor de Global Grants. Grants ondersteunen lokale en internationale projecten van Rotarians.

Het vermogen van het Annual Fund is grotendeels opgebouwd door de jaarlijkse donaties van alle Rotarians wereldwijd. Het Endowment Fund ontvangt geoormerkt geld, meestal in de vorm van legaten.

Het Polio Plus Fund wordt gevoed door donaties van leden, die door het Bill & Melinda Gates Fund worden verdrievoudigd.

Met giften aan het Rotary Disaster Fund kunnen leden en Rotaryclubs noodhulp en wederopbouw ondersteunen in gebieden waar ernstige noodsituaties zijn onderstaan door rampen.