Handboek Rotarians D1600 2021-2022

Page 11 - Handboek Rotarians D1600 2021-2022

WENKEN EN TIPS VOOR DE VOORZITTER
• Wees straks met je team te vinden in LEAD
• Weet waar je het over hebt
• Kijk kritisch naar de organisatie van je club
• Wat is de status van je club? Zwakke plekken?
• Ga uit van de plannen van het lopende jaar
• Maak plannen voor je eigen jaar
• Zorg vóór 1 juli klaar te zijn met de plannen
• Leaders are readers!
• Blijf op de hoogte van wat er binnen Rotary gebeurt!
• Verzorg je vaardigheden (Digitale training?)
• Participeer in het district
• Informeer je clubleden
• Bereid je goed voor
• Wees duidelijk de leider en weet te delegeren
• Neem besluiten! Hul je niet in vaagheden!
• Zorg voor e ectieve vergaderingen
• Communiceer!
• Hoe doe ik het? (Zorg voor re ectie)
• Waar sta ik? (Check regelmatig je plannen)
• Bereid het Gouverneursbezoek voor
Zorg voor de goede overdracht
Hier de link naar het  lmpje
De Rotary International Assembly heeft in clubjaar 2021-2022 digitaal plaatsgevonden van 1 tot en met 11 februari 2021. De zeven gouverneurs hebben alle deze Assembly gevolgd, maar de gebruikelijke fysieke presentatie van de gouverneurs aan president Shekhar Metha en zijn partner kon begrijpelijkerwijze niet doorgaan. Wel hebben de zeven gouverneurs een promotie-  lmpje gemaakt over Nederland en hun districten:
D. BESTUUR EN COMMISSIES
INVULLING EN COMMUNICATIE
Om de samenhang en continuïteit van alle commissie- activiteiten zeker te stellen wordt een aanstellingsperiode van 3 jaar geadviseerd. De inkomend-clubvoorzitter is verantwoordelijk voor de invulling van vacatures en de aanwijzing van de commissievoorzitters. Clubcommissievoorzitters behoren regelmatig het clubbestuur en de leden te informeren over de voortgang van alle commissieactiviteiten.
DIGITALE INFORMATIE / MANUALS
De jarenlange ervaring in e ciënt organiseren toont Rotary op haar website www.rotary.org. Door in te loggen (account aanmaken!) op MyRotary kan ieder lid een schat aan informatie vinden. Voor clubbestuurders is onder Club Roles praktische informatie (met nuttige links naar documenten en manuals) te vinden.
Op de site van Rotary International staat nog veel meer nuttige informatie. Onder andere zijn deze clubfunties te downloaden:
• Clubvoorzitter
• Secretaris
• Penningmeester
• Clubzaken (Club Service)
Club President’s Manual Club Secretary’s Manual Club Treasurer’s Manual Club Administration Committee Manual
Club Membership Committee Manual Club Public Relations Committee Manual Club Service Projects Committee Manual Club Rotary Foundation Committee Manual
met o.a. het Brand Center waar je logo’s, foto’s, video’s kunt vinden
(of via menu onder ‘Manage’) waar de (statistische) gegevens van je club te vinden zijn.
• • • •
Ledenbeleid
PR & Communicatie Community Service Rotary Foundation
ROTARYCLUB
MEER NUTTIGE LINKS:
• Het Member Center • News & Media
Rotary Club Central,
Erkenning
In het werken met vrijwilligers is waardering erg belangrijk; dat doe je vooral door deze uit te spreken. Daarnaast bieden Rotary International en Rotary Foundation Awards aan om de uitstekende prestaties van Rotarians en Rotaryclubs te erkennen. Een overzicht van deze Awards en de benodigde formulieren zijn te vinden op MyRotary.