Speeddaten met Professionals 2020

Speeddaten met Professionals op 5 februari:

Leerlingen maken kennis met hun favoriete beroep

DUIVEN – Hoe kom je als leerling van de middelbare school erachter wat voor jou het meest geschikte beroep is? Hoe realistisch is het beeld dat je als leerling van jouw favoriete beroep hebt? En welke opleiding past het beste bij dat beroep? Leerlingen van vijf middelbare scholen in Zevenaar, Duiven en Arnhem krijgen woensdag 5 februari de kans om in gesprek te gaan met echte beroepsbeoefenaren. Het evenement ‘Speeddaten met Professionals’ vindt dit jaar alweer voor de vijfde keer plaats.

Het evenement is een initiatief van de drie Rotaryclubs Duiven, Zevenaar en Arnhem-IJssel. Samen met het Liemers College uit Zevenaar en Didam, het Candea College uit Duiven en de Arnhemse scholen Beekdal Lyceum, Stedelijk Gymnasium en Lorentz Lyceum reiken zij leerlingen de helpende hand bij het vraagstuk: Wat wil ik later worden?

Overtuigd van hun keuze

“In korte één-op-één gesprekken met mensen die daadwerkelijk het beroep van keuze uitoefenen, is het gemakkelijker de voor- en nadelen van een beroep te achterhalen”, leggen de organisatoren uit. Het evenement is speciaal bedoeld voor havo- en vwo-leerlingen vanaf de derde klas. “Juist deze leerlingen staan voor de keuze van een vervolgopleiding of van hun vakkenpakket. De ervaring leert dat de gesprekken met de beroepsbeoefenaren bij die keuze echt een rol van betekenis spelen. Vaak zijn leerlingen na het gesprek nog meer overtuigd van hun keuze, maar regelmatig gebeurt het ook dat zij volledig van gedachten veranderen.”

Tachtig beroepen

Zo’n tachtig beroepen zijn tijdens de speeddate vertegenwoordigd. “Het merendeel van deze beroepen wordt beoefend door leden van onze Rotaryclubs. En van de beroepen die wij niet binnen onze clubs vertegenwoordigd hebben, zijn we via onze netwerken aan professionals gekomen. Het evenement zien wij als een belangrijke win-win: wij hebben de professionals, de scholen willen hun leerlingen de kans bieden om een stukje van de puzzel ingevuld te krijgen. Daar draagt dit evenement absoluut aan bij.”

Ook ouders zijn welkom

Niet alleen de leerlingen zijn welkom, ook ouders zijn van harte uitgenodigd. Het ‘Speeddaten met Professionals’ begint woensdag 5 februari om 18.00 en duurt tot 20.00 uur. Locatie: Hotel Van der Valk (Impuls 2 in Duiven).