Rotaryclub Gorinchem

De Groote Sociëteit

A picture containing drawing

Description automatically generatedRotary Gorinchem

Rotaryclub Gorinchem is opgericht op 22 december 1948. We hebben ongeveer 60 leden, zowel mannen als vrouwen uit diverse beroepsgroepen en variërend in leeftijd. Elke maandagmiddag tussen 12 en 14 uur komen we bij elkaar in de Groote Sociëteit Gorinchem. Daar praten we bij en lunchen samen. Een gastspreker, één of meer leden van de club presenteren een interessant onderwerp of er is een activiteit extern.

Vanwege het tijdstip van onze bijeenkomsten en onze activiteiten wonen of werken we in Gorinchem of de directe omgeving. Onze Rotaryclub heeft een jaarlijks wisselend bestuur. Diverse commissies houden zich bezig met (het bepalen van) maatschappelijke doelen.

Wat is Rotary

Het motto van Rotary is al sinds de oprichting in 1905 ‘Service Above Self’. Dat betekent dat je als Rotarylid bereid bent iets van jezelf te geven, dat je je dienstbaar wil maken aan de samenleving. Dat maakt de Rotaryclub tot een serviceclub, dus geen netwerk- of business-club. Het motto is niet veranderd sinds advocaat Paul Harris in 1905 Rotary, de allereerste serviceclub ter wereld, oprichtte.

De leden zijn betrokken en zetten vrijwillig tijd, kennis, levenservaring en vaardigheden in, vanuit het beroep dat we uitoefenen. Met wereldwijd 1,2 miljoen leden, verdeeld over zo’n 34.000 clubs, in meer dan 200 landen die overal in de wereld actief zijn. Rotary in Nederland telt circa 500 clubs met in totaal ruim 19.000 leden, verdeeld over 7 districten.

Onze moederclub is Rotaryclub Dordrecht, als dochterclub hebben we o.a. Rotaryclub Gorinchem-Merwede. Regelmatig ontmoeten we onze zusterclub Rotary Club Sint-Niklaas in België

In het filmpje hieronder hoor en zie je meer over het ontstaan van Rotary en wat de organisatie wereldwijd doet

Verbind, deel en doe

Ieder lid kan op zijn eigen manier in actie komen. Bijvoorbeeld door een financiële bijdrage te leveren, door daadwerkelijk de handen uit de mouwen te steken of door kennis of ervaring te delen om projecten mogelijk te maken.

We werken waar mogelijk samen met bestaande organisaties in eigen dorp of omgeving en ook in het buitenland. Vaak fungeert Rotary als motor om een project in gang te zetten.