Internationale jeugduitwisseling

Internationale Jeugduitwisseling

Lieke naar Mexicostad en Pablo naar Heiloo

Elk jaar doet Rotary Heiloo mee met één van de jeugduitwisselingsprogramma’s die Rotary International biedt. Voor het Rotary jaar 2022-2023 is er voor

het Long Term Exchange Programma gekozen.

Via dit programma worden jaarlijks circa 40 kinderen tussen

de 16 en 18 jaar uitgezonden naar het buitenland en komt een vergelijkbaar aantal kinderen vanuit verschillende landen naar Nederland.

Op 13 augustus 2022 zwaaiden wij Lieke uit Heiloo, die naar Mexico gaat op Schiphol uit. Een jaar lang zal Lieke daar naar school gaan en tijdens haar jeugduitwisseling veel van de Mexicaanse cultuur, taal en geschiedenis leren. Ook fungeert zij als ambassadrice voor de Nederlandse cultuur.

Een week later arriveerde Pablo uit Pamplona (Spanje) op Schiphol, alwaar hem een hartelijk onthaal wachtte met een prachtig Welkom Pablo spandoek.

Zijn eerste gastgezin en de Rotary jeugdcommissie vormden het ontvangstcomité.

Pablo zal hier enerzijds de Nederlandse taal en cultuur in al haar facetten komen leren en anderzijds zal hij ons vertrouwd maken met zijn Spaanse cultuur.

Pablo, een fanatieke ijshockeyspeler, hoopt alvast dat het een strenge winter wordt want hij wil heel graag ervaren hoe het is op natuurijs te schaatsen in Nederland.

Voor nadere informatie over de verschillende programma’s kan contact genomen worden met de jeugdcommissie via secretarisrcheiloo@gmail.com. Op de site

https://www.rotary.nl/yep/scholier/jaaruitwisseling is ook veel informatie beschikbaar.