Bedrijfsbezoek TM Edison Elia project – Vlissingen
We zijn op 21 februari 2025 naar een bijzonder project afgereisd in het verre Vlissingen.
Daar waren we te gast bij Jan De Nul Group op DEME's bouwwerf in Vlissingen, waar de caissons voor 's werelds eerste artificiële energie-eiland worden gebouwd. Een caisson is een waterdichte constructie, meestal van beton, die wordt gebruikt bij bouwwerkzaamheden onder water.
In Vlissingen is in september 2023 de grote werf gestart. Elke dag werken daar zo’n 300 mensen. Met de bouw van de eerste caisson zie je pas echt hoe groot dit project is. Zo’n caisson is 57 meter lang, 30 meter breed én hoog, en weegt 22.000 ton. De bouw duurt drie maanden en verloopt in vijf stappen van telkens 20 dagen. Het verplaatsen van de caisson van de ene naar de andere plek duurt zo’n zes uur en gebeurt via speciale schuifbanen. In de tweede bouwfase worden de muren gegoten met een glijbekisting – elke uur komt er 10 centimeter bij, en dat gaat tien dagen lang door.
23 caissons voor één eiland
Als een caisson klaar is, gaat hij op een speciaal schip naar een andere plek in de haven om tijdelijk te worden opgeslagen. Deze zomer – als het weer meewerkt – worden ze naar hun uiteindelijke plek in de Noordzee gebracht. Daar vormen ze de buitenmuur van het energie-eiland. Het eiland zelf wordt opgespoten met 2,3 miljoen kubieke meter zand uit de buurt. Het ontwerp houdt rekening met de natuur, zodat de biodiversiteit op en rond het eiland verbeterd wordt.
Eind 2026 kan de elektrische installatie beginnen.
Een knap staaltje techniek
Het Prinses Elisabeth Eiland wordt het allereerste kunstmatige energie-eiland ter wereld dat zowel gelijkstroom als wisselstroom gebruikt. Het eiland verzamelt de stroom van windparken en wordt een belangrijk knooppunt voor internationale stroomverbindingen. Op deze manier kunnen ze niet alleen stroom uitwisselen tussen landen, maar zijn ook gekoppeld aan nieuwe windparken in de Noordzee. En zo krijgen we in de toekomst veel groene stroom.
Het was zeer interessant om dit unieke project van binnenuit te mogen bekijken en het was de lange reis meer dan waard.