xx

Kunstgrasveld SBO De Wissel

Dinsdagmiddag 19 december jl. was het zover. In het voorjaar van 2023 hadden de leerlingen van SBO De Wissel (school in speciaal onderwijs) zelf het initiatief genomen om tot een kunstgras voetbalveld te komen. Ze waren het beu steeds nare valpartijen te hebben op het veld van betontegels waar ze zich iedere pauze uitleven om hun voetbalkunsten te laten zien. De tegels liggen schots en scheef, zodat valpartijen eerder regel dan uitzondering zijn.

Bij eerste eigen acties “kunst voor kunst” hebben de leerlingen en de school al snel een mooi bedrag opgehaald. Nog lang niet genoeg om het gewenste veld te kunnen betalen. In die periode meldden zich ook de kinderen uit de buurt met hun ouders, omdat zij dezelfde wens hadden. Ook de gemeente sloot zich bij de plannen aan. Rotary Club Houten-Castellum nam de coördinatie op zich.

Een krachtige samenwerking was geboren. Een projectteam ging eendrachtig en met vereende krachten aan de slag. Met de meest uiteenlopende acties zoals verkoop van chocoladeletters en een garage sale bij kasteel Schonauwen zijn aanzienlijke bedragen binnengehaald. Zo ook met het aanschrijven van fondsen die gul hebben gedoneerd en ook het lokale bedrijfsleven. Particuliere donaties zorgden ervoor dat de opbrengsten tot verdere hoogten werden opgestuwd.

Helaas bleek het nog niet genoeg om het volledige tegelveld door kunstgras te kunnen vervangen en ook nog mooie nieuwe doelen te kunnen plaatsen. Daarom hebben de leerlingen het initiatief weer genomen en voor het slotakkoord gezorgd. Binnen een half uur zorgden enkelen van hen met een georkestreerde belronde voor de benodigde extra € 16.600,-- vanuit het bedrijfsleven.

Hierdoor konden zij vervolgens aan alle andere kinderen en ook de leerkrachten die speciaal hiervoor opgetrommeld waren in de gymzaal van de school, een cheque tonen waarop de directrice schreef dat € 71.013,-- opgehaald was.

Hiervan wordt in januari 2024 een prachtig kunstgrasveld aangelegd waarop zowel de kinderen van de school als de buurtkinderen dagelijks zullen kunnen voetballen. Het Jeugdjournaal besteedde diezelfde dag aandacht aan deze geslaagde activiteit.

Op de website van Schonauwen is alles op de voet te volgen: https://schonauwen2.nl/index.php/2024/02/09/drainage-aanleggen/

Zie ook: