Tocht op Zonnebloemschip

NIEUWS VAN / OVER ROTARYCLUB HUIZEN

ROTARYLEDEN ALS VRIJWILLIGER

MEE OP ZONNEBLOEM-SCHIP

Negen leden van Rotaryclub Huizen gaan een week als vrijwilliger meevaren op het schip De Zonnebloem. Het Zonnebloemschip is een luxueus hotelschip, speciaal ingericht voor zieken en gehandicapten. Het schip is eigendom van de gelijknamige vereniging De Zonnebloem die met schip jaarlijks honderden zieken en gehandicapten een fantastische vakantie bezorgt.

De Rotaryleden besloten begin dit jaar dat het tijd werd de handen eens zelf uit de mouwen te steken en meldden zich allen aan als vrijwilliger op het schip. Bij de tocht die in de week van 10 tot 15 november wordt gemaakt, zijn er zo’n 85 passagiers aan boord en ook nog een 56 begeleiders. Het schip is geheel ingericht op het verblijf van zieken en gehandicapten. Zo zijn er extra brede gangen, liften in de boot en zijn in de meeste ruimten aansluitingen voor perslucht en zuurstof. Eer is verder een medische behandelkamer, een hoog-laag bad en natuurlijk zijn er aangepaste toiletten en douches.

De Rotaryclub heeft jaarlijks fondswervingsacties voor een breed scala aan doelen. Zo kreeg het Huizer Museum dit jaar een schilderij van Henk Bos aangeboden en kocht de club voor Naarderheem een aantal computers om op te internetten.

‘Geld bijeen brengen is één ding, maar Rotary heeft ook als doelstelling dat je zelf in actie komt en dit is een wel hele goeie manier om je Rotary-lidmaatschap in de praktijk gestalte te geven’, aldus voorzitter Gerrit Visscher van Rotaryclub Huizen. Hij vaart zelf ook mee volgende week. Rotary heeft ieder een thema dat wordt uitgekozen door de internationale president. De Nigeriaanse president Jonathan Majiyagbe koos voor het seizoen 2003-2003 het thema ‘Lend a hand’ en de activiteit van de Huizers sluit daar dus naadloos bij aan, aldus Visscher. ‘Het is niet vaak eenvoudig om je een week vrij te maken van je werk, maar ik vind het fantastisch dat deze mensen allemaal spontaan de moeite hebben genomen om zich vrij te maken.’

De Nationale Vereniging de Zonnebloem is een landelijke vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor langdurig lichamelijk zieken, lichamelijk gehandicapten en hulpbehoevende ouderen. Mensen voor wie persoonlijk contact en deelname aan het maatschappelijk leven niet vanzelfsprekend zijn. Er werken ruim 36.500 vrijwilligers voor de Zonnebloem. Zij bezoeken mensen die door ziekte of handicap vaak aan huis gebonden zijn, in totaal meer dan een miljoen huisbezoeken per jaar. Daarnaast zijn er tal van activiteiten, dagtochten en aangepaste vakanties. De activiteiten van de Zonnebloem en vooral de persoonlijke aandacht en begeleiding voorzien in een sterk groeiende behoefte in de samenleving. Meer dan 570.000 mensen zijn ondersteunend lid van de Zonnebloem.