Rotaryclub Lopikerwaard doneert dubbel

Rotaryclub Lopikerwaard heeft op dinsdag 25 mei de vrienden van de Cabauwse molen dubbel verrast.

In september 2009 is met de jaarlijkse Rotorbootrace door de IJsselsteinse gracht een bedrag van € 5000,- opgehaald.

De vrienden van de Cabauwse molen mochten echter naast de cheque ook een intellectueel ontwerp in ontvangst nemen. Toen vorig jaar een affiche gemaakt moest worden voor de Rotorbootrace, bleek dat de Cabauwse molen nog helemaal niet over een eigen logo beschikte. Vormgever Jan Willem Zuidhoek (mede-Rotarian) heeft toen een logo voor de Cabauwse molen ontworpen. Dit logo is nu officieel overgedragen aan de vrienden van de Cabauwse molen.

De Cabauwse Molen is bereikbaar via een langgerekt smal paadje vanaf de Cabauwsekade. Het paadje voert dwars door een weiland met schapen. Het is een wipwatermolen uit 1773 op een fundering van baksteen, met een houten onderbouw die met riet is gedekt. De kap is van hout. Van oudsher moest de molen het Waterschap Lopik, Lopikerkapel en Zevenhoven bemalen (oppervlakte 450 hectare). In 1962 is hij, bij de bouw van het nieuwe gemaaltje, buiten gebruik gesteld en overgedragen aan de Stichting De Utrechtste Molens. Molenaar Erik Stoop laat de wieken van de molen nog steeds regelmatig draaien omdat anders de bouwkundige staat achteruit gaat. In 1967 is de molen ingrijpend gerestaureerd. Vroeger werd de molenwoning bewoond. Nadat de laatste bewoners waren vertrokken, is aan de woonkamer niets veranderd. Alleen het oorspronkelijke meubilair is niet meer aanwezig. Verder staat er bij de molen een losstaande molenaarswoning, één van de laatste overgebleven molenaarswoningen in de Lopikerwaard.

De molen was enkele jaren geleden hard aan restauratie toe. Dat kostte circa € 125.000. De overheid subsidieerde 80 procent daarvan. Om het restant bij elkaar te krijgen en om het gat in de onderhoudsbegroting te dichten, is in 2001 de club Vrienden van de Cabauwse Molen opgericht. De Rotaryclub Lopikerwaard heeft al eerder haar steun betuigd. In 1998 heeft de club een donatie in de vorm van een klaphek gedaan.

De molen draait meestal op zaterdagen van 11 tot 17 uur en is dan open voor bezichtiging.

De jaarlijks terugkerende rotorbootrace vindt dit jaar op 18 september plaats. Van de opbrengst zal een onvergetelijke dag voor kinderen met een beperking worden georganiseerd. Bedrijven kunnen al vanaf € 250,- een ‘bootje kopen’ om hiermee door de gracht te racen. Dubbel plezier: het team een onvergetelijke dag en daarna een aantal kinderen een onvergetelijke dag. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Frea Wiegand Bruss