Proefrit door de Lopikerwaard op tweede Pinksterdag 13 juni 2011

Eindelijk is het zover. In eerste instantie blijken er per voorinschrijving 225 deelnemers zich te hebben gemeld voor de fietstocht door de mooie omgeving van de Lopikerwaard. Op een aantal plaatsen kan worden gestart. IJsselstein, Benschop, Montfoort en Oudewater zijn bemand met de leden van de Rotaryclub Lopikerwaard. Hierbij hebben de respectievelijke burgermeesters het startsein gegeven stipt om 10 uur.

Twee routes zijn uitgezet; een lange van bijna 40 km en een kortere van bijna 20 km. Onderweg kan regelmatig op bepaalde punten worden gestopt. De tocht kan daardoor in gedeelten worden afgelegd.

Heel aangenaam is dat de tussenstops gecombineerd zijn met de mogelijkheid tot het proeven van streekproducten. Diverse bedrijven hebben hun poort opengesteld om de fietsers te kunnen ontvangen.

De organisatie van deze rit heeft tot doel geld in te zamelen voor een goed doel. Dit betreft het wereldwijde Rotary project ‘End Polio Now’. Elke Rotaryclub in de wereld heeft zich tot doel gesteld geld te verzamelen om het laatste zetje te kunnen geven aan dit grote project. Totaal moet wereldwijd zo’n $ 200.000.000,00 bij elkaar worden gebracht. De club Lopikerwaard zal haar steentje naar evenredigheid bijdragen.

Een verwachte opkomst van 225 deelnemers blijkt veel te laag ingeschat: uiteindelijk hebben meer dan 600 mensen tijdens de proefrit genoten van onze schitterende Lopikerwaard en haar streekproducten. Dit overtreft alle verwachtingen.

Het gestelde doel wordt daardoor ruimschoots gehaald.

Een impressie (Bernard Brosi) van de rit vindt u hier.