Dutch Orientation Course

Afbeelding met buiten, menigte

Automatisch gegenereerde beschrijving

Buitenlandse studenten volgen in Meppel een cursus Nederlandse taal en cultuur

Inleiding:

Jaarlijks komen in augustus een aantal middelbare scholieren (tussen de 15-18 jaar oud) uit de hele wereld naar Nederland waar ze een jaar in gastgezinnen verblijven en naar daar naar school gaan. Kortom: meedoen met het gewone leven in Nederland.

Ze doen allemaal mee aan een Rotary uitwisseling programma. De scholieren hoeven niet per se kinderen van Rotarians te zijn. Iedereen kan zich aanmelden.

De officiële naam van het programma is “High School Exchange Program”.. De jongelui volgen in Nederland het onderwijs aan een school voor voortgezet onderwijs, waarbij ze met diverse leeftijdgenoten in contact komen.

Dutch Orientation Course (DOC):

Van belang is dat de deelnemers die naar ons land komen snel de Nederlandse taal leren, dat zij in contact komen met gezinnen en gewoonten in Nederland en met hun leeftijdgenoten.

Rond de herfstvakantie wordt daarom gedurende 1 week een intensieve cursus in Meppel georganiseerd door de plaatselijke Rotaryclub.

De scholieren hebben ter voorbereiding hierop al sinds begin van hun uitwisseling gewerkt aan het spreken van Nederlands. De basis kennen ze , deze cursus zorgt meestal voor een versnelling in het leren van Nederlands. zodat zij in de eerstvolgende maanden de taal sneller kunnen leren verstaan en spreken. De praktijk leert dat veel studenten na 3 maanden Nederlands kunnen spreken en verstaan.

Maar ook een sociaal programma met cultuur is een belangrijk onderdeel van deze week. Hoe gaat het er in de Nederlandse samenleving aan toe

Studenten:

Totaal nemen dit jaar 38 studenten afkomstig uit 12 landen deel aan de cursus. Ze zijn gehuisvest in gastgezinnen in Meppel, Nijeveen en Ruinerwold. De cursus vindt plaats in lokalen van het Drenthe College en bij de sportschool van Ankie Smit. Een bezoek aan en varen in Giethoorn kan natuurlijk niet ontbreken tijdens deze week

De studenten zijn in de leeftijd van 16-18 jaar. Ze verblijven gedurende de rest van het jaar bij Rotaryclubs in Nederland. Zo zijn er dit jaar 2 studenten ondergebracht bij de RC Meppel en één bij de RC Staphorst-Reestland. Deze studenten gaan dit jaar bij CSG Dingstede en Greidanus naar school.

Verdere informatie: Albert Bruins Slot (0654374144)