Eerste jaar Rotary Healty Kids Ooststellingwerf

Rotary Healthy Kids Programma een jaar lang actief in Ooststellingwerf

“Ieder kind heeft recht op een gezonde leefstijl”. Dat is het motto van het Rotary Healthy Kids Programma. Het programma is een initiatief van Rotary Oosterwolde en wordt in samenwerking met Stichting Scala uitgevoerd. Sinds juni 2021 zijn er binnen het Rotary Healthy Kids Programma allerlei activiteiten opgezet om (ouders van) jonge kinderen bewust te maken van hun eigen verantwoordelijkheid bij het maken van gezonde keuzes. Het is een driejarig project wat wordt gefinancierd vanuit sponsorgelden en bijdragen van verschillende fondsen. Er wordt veel samengewerkt met de buurtsportcoaches van Stichting Scala en ook is er een samenwerking met de themagroep Van Jongs af aan Vaardig in Bewegen vanuit het Lokaal Sportakkoord. Het project is inmiddels al ruim anderhalf jaar onderweg, dus het is tijd voor een korte terugblik.

Rotary Healthy Kids Programma enthousiast ontvangen

Allereerst zijn we heel erg blij met de deelname en inzet van kinderopvang organisaties, peuterspeelgroepen en basisscholen. En natuurlijk vooral met alle deelnemende kinderen en alle enthousiaste reacties op de aangeboden activiteiten van de kinderen, ouders en van de juffen en meesters. Het Rotary Healthy Kids Programma wordt gewaardeerd en doet ertoe! Dat is prachtig en een mooie stimulans voor een succesvol vervolg.

De kinderopvang en peuterspeelgroepen zijn ook Gezonde Kinderopvang geworden, waardoor er meer accent op beweging en gezonde voeding van de kinderen ligt.

Activiteiten binnen het Rotary Healthy Kids Programma

Via de kinderopvang en peuterspeelgroepen is er aan peuters en kleuters het afgelopen (school)jaar vijf maal fruit uitgedeeld. Daarnaast hebben de peuters en kleuters meegedaan aan een speciale peuter- en kleutersportdag waar ruim 100 kinderen aan hebben deelgenomen.

Vorig schooljaar werden er voor kinderen op de basisschool kookworkshops en tennisclinics georganiseerd. De kookworkshops zijn verzorgd door Mama Mascha (lekker genieten van gezond eten). Hier hebben bijna 400 kinderen van de groep 7 en 8 in een theoriegedeelte veel geleerd over onder andere de schijf van vijf, daarna maakten de kinderen hun eigen gezonde wrap. Ook werd er tijdens de kookworkshops aandacht besteed aan het drinken van water. De kinderen hebben ook een waterbidon gekregen.

Voor de tennisclinics is Tennisclub Oosterwolde ingeschakeld.

Ook dit najaar werden er weer nieuwe kookworkshops georganiseerd voor de groepen 7 en 8. Vijftien groepen hebben meegedaan en geleerd over calorieën en er werden smoothies gemaakt.

In 2023 gaan we starten met dansclinics door Malu Dance Company op de basisscholen.

Aanhaken bij sportieve evenementen voor kinderen

Naast de zelf ontwikkelde activiteiten binnen het programma, haakt Rotary Healthy Kids graag aan bij andere sportieve evenementen, gericht op jonge kinderen. Zo zijn er tijdens de Rotary N381 Walk waterbidons uitgedeeld. Op het jaarlijkse schoolkorfbaltoernooi was Rotary Healthy Kids present om water en fruit uit te delen aan de jonge korfballers. Het toernooi was voor de kinderen van groep 3 t/m 8 van alle basisscholen uit de gemeente.

Het vervolg

Zoals gezegd, zijn we zeer te spreken over het eerste anderhalf jaar van het Rotary Healthy Kids Programma. Natuurlijk gaan we door met de activiteiten die het afgelopen jaar succesvol waren. Daarnaast zijn er veel ideeën om het programma de komende jaren verder te ontwikkelen en uit te bouwen. Zo is er de test met de sportkoffer, een koffer vol spelmateriaal om peuters en kleuters met plezier te laten bewegen. Deze koffer krijgen de kinderen om de beurt mee naar huis en laat de kinderen en ouders (samen) bewegen.

Naast de inspirerende beweegmaterialen zijn er ook twee boekjes toegevoegd. In het eerste boekje staan verschillende beweegspelletjes en -vormen die ouders samen met hun kind(eren) kunnen doen om het plezier in bewegen te vergroten en de motoriek te stimuleren. In het andere boekje staat het sport- en beweegaanbod van alle verenigingen in de gemeente voor de jongste doelgroep, zodat er we een duidelijk overzicht is met de sporten die de kinderen kunnen beoefenen in de gemeente.

Verder willen we graag samenwerken met de diverse sportclubs in de gemeente Ooststellingwerf en proberen we ouders meer bij de activiteiten van het Rotary Healthy Kids Programma te betrekken.

Natuurlijk houden we u graag op de hoogte! Via berichten in de pers, maar zeker ook via onze website (www.rotary.nl\oosterwoldefr\projecten) en onze socials.