Vrijwilligersontbijt 22 april 2010

ROTARY-ONTBIJT VOOR VRIJWILLIGERS

webmaster

Rotary 50 jaar!

Op 22 april jl. organiseerde Rotaryclub Schoonhoven, ter gelegenheid van haar 50-jarig bestaan, een smaakvol ontbijt voor vrijwilligers uit Schoonhoven, Vlist en Bergambacht.

In een glansrijke omgeving – de tafels stonden opgedekt tussen het prachtige zilver in het Nederlands Goud-, Zilver- en Klokkenmuseum – werd door 70 vrijwilligers van 45 verenigingen, organisaties en instellingen genoten van een uitgebreid ontbijt bereid en uitgeserveerd door vele Rotary-leden.

Rotary-voorzitter Pieter v.d. Lee noemde dit vrijwilligersontbijt slechts een klein gebaar om eens iets terug te kunnen doen voor alle vrijwilligers die het hele jaar in touw zijn voor hun vereniging, organisatie of instelling. “Zonder vrijwilligers staat alles stil” , sprak Van der Lee.

Vrijwilligers

Pia Huisman, aanwezig namens zorgcentrum Slothoven Bergambacht, vond het een leuke verrassing om uitgenodigd te worden. Als één van de ca. 50 vrijwilligers werkt ze ruim 1 jaar met plezier in Slothoven. “Ik doe het leuke werk, dichtbij mensen, terwijl anderen de boel regelen en organiseren” ,aldus mevrouw Huisman.

Namens Stichting Het Bastion Schoonhoven namen Annie de Groot en Jopie Rietveld deel aan het ontbijt. Beiden zijn al meer dan 12 jaar actief als vrijwilliger voor dit cultureel centrum. “Zonder vrijwilligers zou er niets meer mogelijk zijn én we krijgen er veel liefde en gezelligheid voor terug”, geven beide krasse dames met een glimlach aan.

Marco Goudriaan is in Ammerstol zeer actief voor de Stichting Cultureel Contrast (waaronder ondermeer Vrienden Voetveer, Cultureel Café en 2 toneelclubs). Hij was 8 jaar geleden één van de oprichters en ziet het vrijwilligerswerk als vanzelfsprekend.

3 Burgemeesters

Ook waren aanwezig de burgemeesters de heer D.W. de Cloe (Schoonhoven), de heer A. van Erk (Bergambacht) en mevrouw A.Z. Evenhuis (Vlist). Namens de aanwezige burgemeesters sprak Burgemeester De Cloe enkele woorden. Hij sprak de hoop uit dat de 50-jarige Rotaryclub Schoonhoven dit vrijwilligersontbijt voortaan als traditie zal continueren. Volgens De Cloe verlopen allerlei activiteiten zo goed dankzij die vele vrijwilligers in de Krimpenerwaard die altijd bereid zijn de handen uit de mouwen te steken.

Vrijwilliger zijn noemde hij een ere-baan waarin waarderen, stimuleren, motiveren, faciliteren en respecteren de boventoon voeren (en waarin het woord ‘ere’ telkens terugkomt) én waarvoor men niet betaald krijgt.

“Vrijwilligers zijn nu eenmaal graag geziene gasten bij alle activiteiten in de zorg, voor kerkgenootschappen, ouderen, kunst & cultuur en sport”, aldus burgemeester De Cloe. Ook noemde hij enkele bedreigingen door ondermeer de vergrijzing, minder aanwas, bezuinigingen en individualisering.

50 jarigen

Rotary-voorzitter Van der Lee overhandigde tenslotte enkele 50-jarige (of wat ouder) vrijwilligers een fraai zilveren geschenk namens de ook 50-jarige serviceclub. Vrijwilligers van het museum ontvingen een boeket bloemen als dank voor hun medewerking.

Goud Zilver en Klokkenmuseum

Gemke Jager, directeur van het Nederlands Goud-, Zilver- en Klokkenmuseum (dat zelf ook dankbaar gebruikmaakt van 80 vrijwilligers) , stelde vervolgens het museum open voor alle aanwezigen en om alvast kennis te maken met de nieuwste tentoonstelling ‘150 jaar van Kempen & Begeer zilver van 1835 tot 1970’.

Al met al een geslaagde activiteit waar Rotaryclub Schoonhoven met veel plezier op terug mag kijken, getuige de vele positieve reacties van de aanwezigen.

vrijwiligersontbijt

vrijwiligers ontbijt