Uitslag kunstprijs La Lecq 2010

Uitslag Kunstprijs La Lecq

Webmaster

Dankzij een bijdrage van de Rotary Schoonhoven heeft de Krimpenerwaard nu zijn eigen kunstprijs: “La Lecq”.

Deze prijs is vernoemd naar het bastaard nageslacht van Nassau-LaLecq. Deze nazaten liggen begraven in de kerk van Ouderkerk ad IJssel. Amateur- en professionele kunstenaars zijn uitgenodigd deel te nemen, dit jaar voor het eerst. Gezien de ruime belangstelling was dit een succes.

Deelnemende kunstenaars:

(in willekeurige volgorde): Suzanne Kort; Ria ´t Hart; Louise Piek; Ann Springeling; Rie Paauw; Dragica Lissendorp; Hans Reijmerink; John Vijgenboom; Minny Timmer; Hadewey Buitenwerf; Marri van Jaarsveld;  Riet Kool-Bassa; Stephan Koopmans; Elena Kooman; Antoinette Vetter-Polman; Marijke Maasdam-Hendriks; Jannette Schouten; Gerie Trouwborst; Annemarie Kool; Marcelle Norder; Anneke van Egmond; Lia Bom-Greep; Betty van der Velden; Nelleke Vonk; Harry Emmerzaal; Ria de Groot-van Vliet; Truce Visse-Schmitz; Lucas Florijn; Marcel van Vliet; Ank Faas; Pierre Crompvoets; Henny Jacobsen Jensen; Pieter Antonie Van der Velden; Els Huijgen –van Leeuwen; Nelly van Dijk; Tineke Maatje; Evelien Mouthaan; Rian van Nieuwkerk; Ruud Vos; Henny Peper; Jellie van Kranen en Hans Bergman; Agaath Hordijk - van Dijk; Ina Hoeneveld; Sascha van Ommeren; Johanna Martens; Anneke Slappendel-Spek; Monique Peters; Kea Koot; Jaap van den Berg; Natascha van den Berg; Marthie Oosterman-Mostert; Piet Bleijenga; Rien Potters; Desiree Verkerk; Petra de Jong; Dorien Kervezee; Martijn Duifhuizen; An Bruggeman; Marco Goudriaan; Freek Higler; Ilse Muller; Frans Tollenaar; Marina Tramper; Marian Timmer-Funneman; Sonja van Dijk

De 2 winnende werken zijn vanaf half november te bewonderen in het streekmuseum Crimpenerhof. Daarna kunt u ze huren via de kunstuitleen Krimpen ad IJssel. Meer informatie over dit kunstenaarscollectief? website: www.kunstwaard.nl.

De Jury:

Voor de kunstprijs La Lecq 2010 is de jury samengesteld uit 3 personen met zeer verschillende achtergronden en interesses:

Sarah van der Pols, autonoom beeldend kunstenaar en docent Willem de Kooning Academie Rotterdam;

Hans Vermeulen, lid kunstcommissie gemeente Krimpen aan den IJssel en

Alexander van der Lecq, fotograaf en ondernemer in kunst, in- en verkoop van kunst.

L1020508

Het Juryrapport:

Amateur Kunstprijs La Lecq 2010, Het winnende werk,:

Betty van der Velden (uit Stolwijk) met `M2`, schilderij

Dit werk springt eruit! Je moet er bovenop zitten, maar er gebeurd van alles. Een stil mysterieus werk. Mooi materieschilderij met fijne details onderin. Laat het werk eigenlijk maar voor zichzelf spreken en de kijker de gelegenheid geven om zelf het verhaal er in te zien.

Het toont gescheiden werelden met een duidelijk getrokken grens. Het geheel staat onder toezicht van een Loden Wachter, op zijn mantel zijn menselijke figuren aangebracht. Een fascinerend werk met diepe betekenis.

L1020499

De tweede plaats bij de amateurs:

Rie Paauw (uit Krimpen aan den IJssel) met De Wandeling, schilderij.

´Stemmige herfstsfeer, een hele mooie overgang van aarde naar lucht en andersom, mooie en creatieve oplossing. Harmonisch werk in compositie, kleurgebruik, beeldtaal en de veelzeggende titel. Prachtig is het geïntegreerde beeld van de mensen in het bos met de lange schaduwen.´

!cid_FE012BFC-2483-4CC9-A05B-87DB5520AD9E@lan.jpg

De derde plaats voor de amateur kunstprijs La Lecq:

Ria ´t Hart (uit Krimpen aan den IJssel) met Manege, schilderij.

´Mooie kleuren, abstract maar wel met herkenbare lijnen, professionele uitstraling.´

De jurykeuze voor de Kunstprijs La Lecq 2010:

De eerste prijs bij de professionals:

!cid_01A0014A-3839-4C84-9B8E-4063FE7F1D16@lan.jpg Marco Goudriaan (uit Ammerstol) met Miles, branderij.

Ambachtelijk èn uniek, op een zeer mooie manier neergezet. Kortom een kunstenaar met een eigen gezicht. Als je in de toekomst ergens één ziet, weet je direct dat is één van.

De jury ziet deze kunstenaar landelijke faam gaan krijgen als ook de voorstellingen niet alleen het bekende plaatje weergeven.

Maar wat dit specifieke werk betreft:
Kunst voor niet alleen de jazzliefhebber, maar voor een ieder die wat met muziek heeft.
Je proeft de rook en de sfeer van een jazzcafé in New Orleans en je begint direct een nummer van de muzikant te neuriën.

De branderij heeft de toekomst.

L1020507

De tweede prijs bij de professionals:

Sacha van Ommeren (uit Krimpen aan den IJssel) met Onze jaren in de tuin, schilderij.

Origineel, persoonlijk. Mooie kleurbalans in samenhang met de thematiek van het werk. Dromerige sfeer met daarbij ook zwaardere gebeurtenissen in die dromen, die vragen oproepen. Poëtische weergave over een innerlijke werkelijkheid. Een schilderij met een vertelling (kijken en luisteren) voor jong en oud. Het is genieten, heel mooi.

L1020511

De derde prijs bij de professionals

Jaap van den Berg (uit Bergambacht) met Water met kale boom en vrouw, fotocollage.

Stemmig, droevig. Verontrustend dubbelbeeld. De indruk die het werk geeft is een verhalend beeld in mineur. Heel mooi, benieuwd naar meer werk van deze kunstenaar. Zou beter uitkomen zonder glas.