Wijnproject 2010

Wijnproject 2011

Webmaster

Het is bijna traditie. Ieder jaar organiseert Rotary Schoonhoven een wijnproject ten behoeve van goede doelen in Schoonhoven of de directe omgeving ervan.

Leden van de club steken een avond de handen uit de mouwen om honderden flessen wijn te bottelen en te voorzien van etiketten. De flessen worden verkocht en de (netto) opbrengst komt ten goede aan het goede doel. Welk doel wordt bepaald aan de hand van de uiteindelijke opbrengst door een speciale commissie: community.

Welke wijnen kozen wij en waarom

Wit: Wij proefden diverse chardonnays, als cepage en gemengd met een andere druiven. Ook de Chenin Blanc van vorige jaar kwam weer op de proeftafel.

De Soave d.o.c. die wij proefden stak er met kop en schouders bovenuit. Een niet te zware, elegante droge witte wijn die zich goed leent voor diverse gelegenheden. Door zijn aantrekkelijke fruitaroma’s ondersteund door een fris en levendig zuur komt de wijn het best tot zijn recht als men hem jong drinkt. Deze Soave smaakt heerlijk op een terrasje in de zon, maar ook zeker zo goed bij een lekkere salade of een lichte visschotel

Soave is gemaakt van de garganegadruif (70%) en gemengd met de trebbionodruif(30%) . De wijn is genoemd naar het plaatsje Soave dat iets ten Noord Oosten van Verona ligt. Het alcoholpercentage bedraagt 11,5%. De meeste wijngaarden bevinden zich langs het Gardameer.

Rood: Hiervoor proefden wij wijnen uit Spanje, Italië, Argentnië en Zuid Africa. Deze keer kozen wij voor een wijn uit de Côtes du Rousillon. Een diep rood gekleurde wijn met een geur van rood fruit en wat rokerigheid. De volle smaak zet rond, soepel en aromatisch in

De carignandruif die op de graniethoudende hellingen groeit, vormt de basis voor deze wijn Deze wordt gemengd met de druiven: Grenache Noir, de Syrah en Cinsault. De vinificatie geschiedt deels middels de Macération Carbonique en deels middels de Méthode Traditionelle. De fruitigheid die door eerstgenoemd systeem wordt verkregen, completeert het fijn geschakeerd aroma en het volzachte karakter. De rijping op hout deelt mee in de bijzondere kwaliteit van deze Côtes du Rousillon a.c.. Het alcoholpercentage bedraagt 13%.

Deze wijn is de ideale begeleiding van gegrilleerde roodvleesgerechten en is goed op dronk, en kan gerust enkele jaren worden bewaard. Deze wijn moet men niet te koel drinken. Past goed bij voorgerechten (charcuterie) maar ook bij gegrild of gebraden vlees.

Etiket

Maar wat is wijn in een fles zonder etiket? Deze zijn speciaal ontworpen door kunstenaar mevrouw Sascha van Ommeren.

Sacha vertelt: Voordat ik de etiketten ging maken, vroeg ik me af wat een pakkende samenvatting zou zijn van waar de Rotary Club voor staat. In mijn ogen staat de Rotary Club voor samenleving. Voor het samen inzetten voor allerlei soorten mensen van alle leeftijden, vandaar dat ik op beide etiketten het woord "samen" heb gezet en er allerlei leeftijden vertegenwoordigd zijn. Bovendien heb ik op beide etiketten druiven en bruggen afgebeeld (bruggen tussen mensen).

Witte wijn Soave DOC:
Omdat dit etiket of in een groene of in een heldere fles zou komen, heb ik frisse, groene kleuren gebruikt.
-blauwe lucht met druiventroswolken
-witte brug(wolk)
-ruimte druiventrossen en een kist met druiven met gezellig samenzijn van bejaarde vrouw, man en wijn proevende, blonde vrouw (op de jurk van deze vrouw zie je een hart en het woord "samen", geschreven door mijn 6-jarige zoon, en hierdoor is ook de jongste generatie aanwezig)
-in het veld staan wijnplukkers (1 zichtbaar)

Rode wijn Cotes du Roussillon:
Omdat deze wijn in een bruine of groene fles zou komen, heb ik roodachtige, paarse en goudbruine tinten gebruikt, maar wel met heldere witten, zodat het etiket eruit zou springen.
-wijnblad
-druif en blad aan rank, die door een kind gebruikt wordt als glijbaan
-doorsnede van een druif
-roodharige vrouw met sproeten heeft bijzondere jurk aan (doet een beetje denken aan het begin van de vorige eeuw, is tegelijkertijd een hand met druiventros)
-naast haar staat een kind
-in de gezellige ruimte (terras) zitten 3 figuren met elkaar te praten.
-bruingouden brug
-"samen" staat in bruine lijn bij terras

Bestellen?

Wilt u ook wijn bestellen? Neemt u dan contact op met Robert Spruijt, rspruyt@planet.nl