Schoonhoven Wandelen voor Water

Wandelen voor Water (archief 2019)

Wandelen voor Water

In verband met Corona werden de laatste editie voor Schoonhoven verplaatst.

Rotary Schoonhoven organiseert in 2024 weer een sponsorloop Wandelen voor Water. Groep 7 en 8 van alle basisscholen in Schoonhoven lopen mee. De opbrengst gaat naar een waterproject in een van de derde wereld landen. Dit doen we in overleg met Simavi.

Schoon water voor iedereen, juist nu!

Handen wassen en hygiëne zijn tijdens de corona crisis belangrijker dan ooit. Nu we hier alles weer redelijk onder controle lijken te krijgen, wordt de situatie in ontwikkelingslanden steeds zorgwekkender. Vooral voor miljoenen meisjes en vrouwen, want het ontbreekt in deze landen nog steeds aan schoon water, zeep en voorlichting. Terwijl dit in deze tijd zo belangrijk is om gezond te blijven. Door de leerlingen van de basisscholen in Nederland mee te laten doen aan Wandelen voor Water, zorgen wij er samen voor dat duizenden meisjes en vrouwen nu en in de toekomst toegang krijgt tot schoon water en sanitaire voorzieningen, want gezondheid is de basis van alles!

Wandelen voor Water

Voor kinderen in Nederland is er altijd wel een kraan in de buurt. Hoe belangrijk die luxe van schoon water is, kun je aan kinderen uitleggen, maar de boodschap landt pas écht als ze er zelf mee aan de slag gaan. Wandelen voor Water is een combinatie van leren en doen. Leerlingen van de bovenbouw van de basisschool krijgen les over de waterproblematiek én helpen kinderen in ontwikkelingslanden door 6 kilometer te lopen met water. Zo ervaren ze wat hun leeftijdsgenoten in ontwikkelingslanden dagelijks moeten meemaken. De loop is een sponsorloop.

Gastles

Vooraf krijgen de groepen 7 en 8 een gastles. Die kan overigens ook online gegeven worden. De sponsorwerving gaat via een online actieplatform. En de loop wordt via een coole app georganiseerd. Deze app berekent zelf een route van 6 kilometer vanaf elke locatie in Nederland. Elk onderdeel kan in de klas gedaan worden of vanuit thuis. Wandelen voor Water kan natuurlijk ook ‘gewoon’ met z’n allen in een grote groep, zodra de Corona voorbij is!

Wanneer?

In verband met Corona is de wandeldatum van de Schoonhovense basisscholen nu niet bekend, misschien wordt het pas in 2022.

Waar?

De school kiest om de wandeling zelf te organiseren (via de app) of zich aan te sluiten bij de georganiseerde wandeling.

Afbeelding met persoon, vasthouden, jong, vrouw

Automatisch gegenereerde beschrijving

Het project dat we in 2021 hebben gekozen

Simavi wil op 12 scholen in de Bunyangabu en Kabaroledistricten in West-Oeganda zich gaan inzetten voor een gezondere toekomst. Voor 8.500 kinderen, waarvan 4.200 meisjes, gaan we samen met jou het verschil maken!

We gaan werken aan de toegang tot hygiënische water- en sanitaire voorzieningen en voorlichting op het gebied van gezondheid voor al deze kinderen. Dit doen we door het:

Bouwen van sanitaire voorzieningen;

·

Tegemoet te komen aan de behoeften van meisjes in deze voorzieningen, waardoor zij naar school blijven gaan;

·

Wegnemen van taboes en mythes rondom menstruatie;

Verzorgen van seksuele voorlichting;

Opzetten van School Health Clubs (Gezondheidsclubs op school);

·

Verbeteren van hygiënisch gedrag in de gemeenschap;

·

Geven van extra aandacht aan het belang van handen wassen in verband met de COVID-19 pandemie;

·

Ontwikkelen van een positieve relatie met de school, ouders en de rest van de gemeenschap, om er zo voor te zorgen dat de faciliteiten correct gebruikt en onderhouden worden.

Meer informatie over het landelijke project via www.wandelenvoorwater.nl

Vorige editie in Schoonhoven

Leer hier meer over de editie van 2019, met een financieel resultaat van maar liefst ruim € 5.500,00!! https://www.rotary.nl/schoonhoven/nieuws/NIEUWSARCHIEF/2019/nieuws66wandelen-voor-water/