Gouden Knopentocht 2023 groot succes!

De Gouden Knopentocht werd op Hemelvaartsdag weer verreden en was een groot succes! De deelnemers reden in 40 prachtige bolides deze bijzondere autopuzzelrit vanaf Steenwijk door het zuidelijke deel van Drenthe en weer terug. De finish en prijsuitreiking was bij eethuys de Steen in Willemsoord. De prijzen gingen naar de familie Veltman (eerste prijs), Gijs en Fleur Hetebrij (tweede prijs), Maurice en Evita Bennen (derde prijs) en Manon Joersen ging met de Van Stenwicprijs naar huis. Deze actie, georganiseerd door Rotary Steenwijk, heeft ruim € 2000 opgebracht voor het Rotary Kinderkamp Schiermonnikoog: een kamp voor kinderen uit gezinnen die het moeilijk hebben dat eens per jaar georganiseerd en gefinancierd wordt door Rotaryclubs in Nederland.

Tijdens de Hemelvaart donderdag waren de weergoden de organisatie en deelnemers goed gezind. De start was op het parkeerdek Gasthuispoort in Steenwijk en menig deelnemer verscheen in passende kostuums in roaring twenties-stijl. De bolides en deelnemers begonnen hun autorit met een rondje voor villa Rams Woerthe langs en daar werden zij op de foto gezet door Bergsma Photography. De verkeersregelaars van de Verkeersbank Steenwijkerland waren aanwezig om de start in goede banen te leiden. Onderweg moesten er diverse opdrachten uitgevoerd worden en kon er gestopt worden op een aantal mooie locaties.

De bolides waren of ouder dan 35 jaar, of cabrio’s, elektrische auto’s en auto’s met meer dan 250 pk. Er waren diverse mooie exemplaren bij die ook voor de toeschouwers een lust voor het oog waren.

De Gouden Knopentocht was een succesvol evenement in de jaren ‘50 van de vorige eeuw. In 2017 is dit evenement nieuw leven ingeblazen. Initiator Henk Alberts: “Ik ben tevreden en trots op de manier waarop we dit unieke evenement met een kleine groep mensen hebben weten te organiseren. En ook dat het bijdraagt aan een mooi zomerkamp voor die kinderen die normaal gesproken niet met vakantie kunnen.”

Voorzitter van Rotary Steenwijk Cindy van der Helm: “Grote dank gaat uit naar alle Rotarians die op woensdagavond zo’n 100 lunchpakketten hebben verzorgd, de Rotarians en partners die bij de start aanwezig waren, die de spelletjes op de tussenstops verzorgden, die de puntentelling voor hun rekening namen en uiteraard: de vijf mannen die gedurende het jaar de voorbereidingen voor de Gouden Knopentocht voor hun rekening hebben genomen, te weten Henk Alberts, Ernst Jan de Boer, Arjon Ringerwöle, Arjan Stroeve en Bert Vis. Met elkaar hebben ze een geweldig mooi evenement neergezet. Ten slotte wil ik de sponsoren ook hartelijk danken. Zonder hun bijdrage was deze dag niet mogelijk geweest.”

Steenwijk, 18 mei 2023

Foto gemaakt door Bergsma Photography