Aankondiging Hollands Venetiëtocht 2023

De Hollands Venetiëtocht op de fiets is weer in aantocht!

Op zondag 20 augustus word voor de 21e keer de Hollands Venetiëtocht op de fiets georganiseerd. De deelnemers maken dan prachtige fietsroutes door de Kop van Overijssel. Deze jaarlijkse fietstocht is een klassieker onder recreatieve fietsers. Dus niet alleen voor racefietsers, maar ook voor fietsers met e-bikes,  handbikes, ligfietsen, driewielers, gewone fietsen enz. Zij kunnen kiezen uit de afstanden 40, 60, 80 en 120 kilometer. De opbrengst van de inschrijvingen gaat naar de goede doelen  Kopje Cultuur, Samen op de Duofiets en Present Steenwijkerland. Voor teams is er een sponsorontbijt waar Esmé Stollenga gastspreekster is. Zij is Nederlands kampioen Pure Sprint. Start en finish zijn in Rabotheater de Meenthe in Steenwijk.

De Hollands Venetiëtocht

Niet voor niets is deze fietstocht vernoemd naar het Venetië van het Noorden, Giethoorn.   De route loopt  rond Giethoorn, dwars door nationaal park Weerribben Wieden. De start en finish zijn in de sporthal van de Meenthe. Inschrijving ter plekke is mogelijk, maar voorinschrijving heeft de voorkeur in verband met de doorstroming bij de inschrijftafel. De routes van 40 en 60 kilometer zijn uitgepijld of via gpx te volgen. De routes van 80 en 120 kilometer zijn alleen via gpx te volgen. Na afloop kunnen de deelnemers gezellig een drankje doen met bitterballen in de Meenthe. Ook worden dan de opbrengsten voor de goede doelen bekend gemaakt.

Sponsorontbijt

Voor teams is het mogelijk om deel te nemen aan een sponsorontbijt. Teams van maximaal tien personen kunnen hieraan deelnemen voor € 350 per  team. Tijdens dit uitgebreide ontbijt, verzorgd door Rabotheater de Meenthe in de Vestzakzaal, is Esmé Stollenga gastspreekster. Esmé is begin dit jaar Nederlands kampioen Pure Sprint Schaatsen geworden, en heeft in het verleden te maken gehad met ernstige blessures. We zijn benieuwd naar haar verhaal over haar topsportcarrière en hoe om te gaan met tegenslagen. Esmé woont in Steenwijk en traint vaak op haar racefiets in de omgeving. Voor meer informatie zie www.rtvsteenwijk.nl.

Goede doelen

Deelnemers kunnen zelf kiezen welke van de drie goede doelen zij willen sponsoren. Samen op de Duofiets is bedoeld voor mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking die onder begeleiding een fietstocht op een duofiets kunnen maken. Kopje Cultuur is een cultureel evenement in Steenwijk welke dit jaar plaatsvindt op 8, 9 en 10 september. En Present Steenwijkerland helpt mensen die hulp nodig hebben in onze samenleving.

Verzorgingsposten

Onderweg zijn er diverse verzorgingsposten, o.a. bij diverse deelnemende horecabedrijven.

Organisatie

De organisatie is in handen van ren- en toervereniging Steenwijk in samenwerking met de Rotaryclubs Steenwijk en Steenwijk Regio. De vele vrijwilligers van deze organiserende clubs hebben dan de routes uitgepijld, gezorgd voor versnaperingen en verzorgingsposten onderweg, organiseren het sponsorontbijt, bemensen de inschrijftafel en leiden de start en finish in goede banen.

Als het weer, net als vorig jaar, goed is dan kan het niet anders dan een geslaagd fietsevenement worden.

Steenwijk, 21 juli 2023