100 jaar Rotary Estafette Vlaardingen

Vrede en conflictbeheersing

In 2023 bestaat Rotary 100 jaar in Nederland. Om dit te vieren vindt de ‘100 jaar Rotary estafette’ plaats. Gedurende het jaar nemen alle clubs in Nederland een stuk van de estafette voor hun rekening en dragen “het stokje’’ over aan de volgende club. Op 15 oktober namen Rotaryclubs Vlaardingen en Vlaardingen 80 ‘’het stokje’’ over van de club uit Rhoon en Botlek onder de noemer ‘trappen voor vrede’ gekoppeld aan het districtsthema Vrede en Conlictbeheersing. Zowel wethouder Bart Bikkers als de gouverneur van het rotarydistrict Wendy Boog fietsten een stuk mee.
Na de aankomst van de clubs uit Rhoon en Botlek en de overdracht bij de fietstunnel Benelux, fietste de groep naar het Geuzenmonument op de markt, waarna ze hun weg vervolgden naar Mrija, de ‘Oekraïnewijk’. Daar werd een ‘’groen’’ cadeau aangeboden aan de bewoners van Mrija namens beide Rotaryclubs.

Grote thema’s concreet en haalbaar

De Estafette 100 jaar Rotary in Nederland staat in het teken van de focusgebieden van Rotary. In elk van de 7 districten komt een van de 7 aandachtsgebieden van Rotary in de schijnwerpers te staan. Rond dat thema worden speciale activiteiten georganiseerd. Het district Zuid-Holland richt zich op Vrede en conflictbeheersing. Guido de Jong, voorzitter Rotary Vlaardingen 80 hierover: “Tegenwoordig zijn meer dan 70 miljoen mensen ontheemd als gevolg van conflicten, geweld, vervolging en mensenrechtenschendingen. De helft van hen zijn kinderen. Wat kunnen we doen? Vergis je niet. We zijn met ruim 1,2 miljoen leden actief in meer dan 200 landen. Elk Rotarylid zet zich in en onderneemt actie om in zijn of haar omgeving onderliggende oorzaken van conflicten aan te pakken waaronder armoede, discriminatie, ongelijke verdeling van middelen en gebrek aan toegang tot onderwijs. Als je dan bedenkt dat we dit in heel veel steden in de wereld doen dan worden de grote thema’s concreet en haalbaar.”

Weer kind kunnen zijn

Hij vervolgt: “Ook waar we nu staan Mrija is klein begonnen. Ruim 1,5 jaar geleden brak de oorlog uit in Oekraïne en kwamen vooral vrouwen en kinderen naar onze stad. Als Rotary zijn we in actie gekomen en hebben meegeholpen aan de noodopvang in het oude scoutingcentrum aan de Broekweg en in het oude Unilever gebouw. Kleren, eten, drinken, pallets toiletspullen, internetaansluitingen, computers, fietsen, meubels, kookhulp, speelgoed, van alles werd in korte tijd verzameld en geregeld. De gemeente en B&W hebben hierna samen met andere organisaties heel goed doorgepakt en uiteindelijk deze Oekraine opvang gerealiseerd, ondertussen een voorbeeld voor heel Nederland.”

Bart Bikkers: “Ik vind het mooi om te zien dat we in samenwerking met partners, waaronder ook de Rotary, hebben geprobeerd om een thuis te creëren voor 1000 vluchtelingen waaronder veel kinderen. Alle faciliteiten zijn aanwezig van een school, sporthal tot speelplekken. Een plek waar kinderen uit oorlogsgebieden weer echt kind kunnen zijn.”

Symbolische strijdbijl begraven

De fietstocht eindigde op de busbaan op de grens van Vlaardingen en Schiedam, waar in 1978 vechtpartijen uitbraken tussen jongeren uit beide gemeenten, waar de Rotaryclubs uit Vlaardingen en Schiedam symbolisch de ‘’strijdbijl’’ begroeven. Een mooie afsluiting van de estafette in Vlaardingen die in het teken staat van Vrede en Conflictbeheersing.

Over de estafette in het kader van 100 jaar Rotary
De rode draad in dit jubileumjaar wordt gevormd door de emissie loze 100 jaar Rotary Estafette die is gestart in Noord-Holland en in december eindigt in Zeeland. Van clublocatie naar clublocatie is de route uitgezet langs mooie fietspaden. Een opvallende bakfiets dient als een soort estafettestokje. Iedere zaterdag en zondag trekt de 100 jaar Rotary Estafette van club naar club. Iedere club of gezamenlijke clubs uit een regio, organiseren hun eigen activiteiten eromheen. De estafette, die op 28 januari vanuit Amsterdam vertrok, zal ruim 5.000 km in Nederland afleggen om meer dan 500 clubs te bereiken. Meer informatie op: https://www.rotary.nl/100/

Bekijk alle foto's door op de onderstaande foto te klikken (Flickr).

Foto's: Jan Dulfer en Sjaak van 't Wout

YouTube videos