Nieuwjaarsduik 2023

De Rotary Nieuwjaarsduik Zeewolde is terug!

Zondag 1 januari, Nieuwjaarsdag, wordt het evenement gehouden op het Woldstrand nabij Restaurant Fika. Publiek is vanaf 13.00 uur van harte welkom. Om 14.00 uur geeft burgemeester Gerrit Jan Gorter het startsein voor de duik.

Rotary Nieuwjaarsduik Zeewolde wordt voor de achttiende keer gehouden. Voor de eerste keer gebeurde dat in 2004, toen de duik nog op de eerste zaterdag van het nieuwe jaar werd gehouden. De jaren erna werd de duik vaste prik op Nieuwjaarsdag. Vanwege corona kon het evenementen de afgelopen twee jaar geen doorgang vinden. Het dweilorkest NepTunes zal net als drie jaar geleden publiek én ‘helden’ die het water ingaan opwarmen. Er zijn prijzen voor de snelste held en heldin boven 12 jaar en de snelste held en heldin tot en met 12 jaar. Ook is er een prijs voor de origineelst verklede held of heldin (of groep). Bij de Nieuwjaarsduik editie 2023 zamelt de Rotaryclub Zeewolde geld in voor twee goede doelen: de op te richten hospice in Zeewolde en het Wereldkoor Zeewolde, waarin alle wereldculturen uit het jongste dorp van Nederland mogen worden gehoord. Hiervoor werd de afgelopen weken de ‘Dikke DrieS’ verkocht (een dik brood waarin speculaas, spijs en stol waren verwerkt). Ook vond er sponsoring via het bedrijfsleven plaats. De catering tijdens de Nieuwjaarsduik wordt verzorgd in samenspraak met Restaurant Fika. In de ‘strandtent’ komt Nieuwjaarsdag de populaire zanger Sven Versteeg optreden, de furore maakte met nummers als ‘Liever de liefste’ en ‘Jij wordt de mijne’.