Pierewiet crèche Volmoed-Oudtshoorn Z-A

Afbeeldingsresultaat voor rotary international

Mac HD SSD:Users:groenvorm:Desktop:platform-stedenband-logo.jpg

Pierewiet Creche, Volmoed-Oudtshoorn Zuid-Afrika

Oudtshoorn in Zuid Afrika en Alphen aan den Rijn hebben een gemeenschappelijk stamboom. In ‘onze’ monumentale Oudshoornse kerk zijn daarvan de uitingen te vinden. Het stadswapen van Oudtshoorn ZA is op grootse wijze in die kerk terug te vinden. En wist u dat in de buitenmuur van de Grote Kerk in Kaapstad de puur Alphense namen “Ridderbuurt” en “Gnephoek” voorkomen?

Deze gezamenlijke historische wortels vormen de basis voor verdergaande contacten tussen beide gemeenten. De afstand is groot, maar een groot voordeel is dat ‘jy jou eie taal kan praat’. Het Afrikaans is ‘baie’ goed te volgen.

Het Alphense bestuur van de Stichting Stedenband Oudtshoorn heeft ruime contacten opgebouwd met de samenleving in Oudtshoorn ZA. Ook met de lokale Rotary zijn al lang goede contacten. Toen het bestuur hoorde van plannen van de Oudsthoornse Rotary om in Volmoed (buitengebied) een buurtvoorziening (schooltje met veel aanvullende diensten) te realiseren, hebben wij ons ingespannen om hen daarbij te helpen. En omdat dit project ook prima past in de doelstellingen van de Alphense Rotary, was de koppeling snel gelegd. Hierna méér informatie over dit project dat in Volmoed het ‘verschil’ gaat maken!

Projectomschrijving

Het project is het vervangen en het uitbreiden van de 21 jaar oude crèche in Volmoed, ongeveer 20 km buiten Oudtshoorn (buitengebied).

De huidige leef situatie van deze voorschoolse opvang voor 40 kinderen van 0-6 jaar (kleurlingen) is onvoorstelbaar slecht.

De crèche is (op initiatief van de Oudtshoornse Rotary) recent ‘omgezet’ in een non-profit organisatie, met eigen geregistreerde statuten.

Via het Department of Social Development worden Childcare Grants verstrekt voor alleen salarissen en een dagelijkse broodmaaltijd.

De Rotaryclub heeft het initiatief enige tijd geleden genomen om weerbestendige onderkomens te bouwen, voorzien van goede sanitaire voorzieningen, alsmede de aanleg van een veilige infrastructuur.

Verantwoord meubilair, onderwijs middelen en minstens een warme maaltijd per dag. Ook medische voorzieningen zijn in deplannen opgenomen.

In de nieuwe opzet kunnen 70 kinderen worden geplaatst.

Bijzonder is dat 3 rotaryleden voor minstens de komende 3 jaar in het nieuwe bestuur zijn vertegenwoordigd.

De kosten voor het realiseren van het gehele project bedraagt 1.750.000 Rand.

De uitvoering van het totale plan zal plaats vinden in 3 fasen, waarbij omstreeks juli 2015 met de eerste fase zal worden gestart.

De meest grote hobbel was het verkrijgen van de grond, dat nu is afgerond.

De financiering van het project moet komen uit fundraising door sponsors, rotaryclubs, minicipaliteit,maatschappelijk instellingen en het bedrijfsleven.

De Stichting Platform Stedenband Oudtshoorn doneert 15.000 Eur (ZAR 165.000) via de Rotaryclub Alphen aan den Rijn aan de Rotaryclub Oudtshoorn.

Inmiddels is een grant ontvangen van de Rotaryclub in Claremond. Er zijn onderhandelingen voor een grant met de Eden municipaliteit, alsmede met het bedrijfsleven voor het onder meer immaterieel ondersteunen bij de levering van de verblijfs containers..

Een prachtig project dat onze ondersteuning zeker verdient.

Mac HD SSD:Users:groenvorm:Desktop:Rotarierclub 60 jaar oud--.jpg