Korte historie van de club

Rotaryclub Amstelveen Nieuwer-Amstel
sinds 2004

door Rotary NL

Op 16 oktober 2004 werd het charter uitgereikt aan RC Amstelveen-Nieuwer Amstel. De derde nieuwe club in D1580 binnen een half jaar. Een feestelijk gebeuren met een bijzonder karakter. De club koos de groene kikker als haar symbool, een dier dat in de natuur alleen voorkomt als het milieu gezond is.

Foto: Gouverneur Henk Biemond en voorzitter Johan Zandstra (Foto: Tim ten Velden).

Voorzitter Johan Zandstra opende de bijeenkomst met de woorden: ‘Een nieuwe club in een honderdjarige organisatie is heel bijzonder’. Hij had zich verbaasd over de veelheid aan talenten waarmee je kennismaakt als je begint met een Rotaryclub. De leden hadden onderling goed kennis met elkaar gemaakt. Zowel tijdens de avondbijeenkomsten met sprekers van de club of daarbuiten, maar ook tijdens de vele activiteiten zoals: ‘een avond samen zingen’ of ‘samen darten en voetbal kijken’. De ‘Roll call’ kwam op originele wijze via een video. Alle leden stelden zich voor. Eerst met naam, daarna met de beroepsbezigheid en ten derde met een persoonlijke uitleg waarom hij of zij lid geworden was. Het charter werd uitgereikt door gouverneur Henk Biemond.

Biemond begon met een gedichtje: ‘Dag kleine kikker bij ons in de Nieuwer Amstel sloot; Eerst was je klein en nu ben je groot; Je werd als vis uit een eitje geboren; En toen kreeg je poten van achter en van voren; Je staartje verdween, het is werkelijk waar; En toen kon je springen, want toen was je klaar.’ Op consequente wijze trok hij de metafoor door naar de hele Rotarywereld. Met referentie aan het vergaren van geld voor goede doelen door in het Guiness Book of Records te komen met de grootste kwaak en het geld over te maken naar de Kikker Foundation. Geld dat besteed zal gaan worden aan kikkers ver weg, die nauwelijks water hebben. Hij overhandigde de voorzitter het charter voor de club en het Rotaryspeldje.

Ton Sonneveldt, voorzitter van RC Amstelveen, de moederclub, had zijn eigen metafoor. Hij ging uitvoerig in op datgene wat voorafgaat aan een geboorte nl. de conceptie en de daarop volgende zwangerschap onder begeleiding van de Special Representative Hans Seijlhouwer (RC Amstelveen). Ferd Roelvink, voorzitter van de ‘andere club’ RC Amstelveen Amstel, gaf een korte felicitatie en overhandigde aan Johan Zandstra een cheque van € 800 als bijdrage voor het charterproject ‘De verhalentafel’, een multimedia project voor dementen.

Hans Seijlhouwer vertelde dat hij zich verbaasd had over alles wat je bij het oprichten van een club tegenkomt. ‘Alles gaat volgens de voorschriften, maar toch is er meer dan de oorschriften vermelden’. In dit verband vergeleek hij zichzelf met Tom Poes als die kennis maakt met Oene de Tijwisselaar, verantwoordelijk voor het regelen van het getij.

Tot slot overhandigde Jeroen Spieker, voorzitter van de vorige pas gecharterde club RC Hoorn-Westfriesland de Eenhoorn, de Rode Lantaarn met de wens dat ze hem maar snel door mogen geven aan de volgende club. Een charterbijeenkomst waarop het jaarthema ‘Celebrate Rotary’ volledig van toepassing was.