2004 - RYLA

District 1580 RYLA

Haarlemmermeer

12, 13 en 14 maart 2004

Ontwikkeling van leiderschapscapaciteiten van jonge mensen in de leeftijd van 23 tot 30 jaar staat centraal in het Rotary Youth Leadership Award-programma (RYLA) dat meestal op districtsniveau wordt georganiseerd. Aan de hand van een door Rotary opgezet managementspel proberen rotarians bijvoorbeeld de managementkwaliteiten van deze jonge mensen verder te ontwikkelen. De wisselwerking tussen ervaring en jeugdig enthousiasme levert inspirerende weekeinden op. Veel deelnemers zijn afloop zeer enthousiast. De RYLA-weekends worden in samenwerking met leden van Rotaract georganiseerd.

Deelnemers

Deelnemers zijn tussen de 23 en 30 jaar, hebben HBO/WO niveau. Verder enige werkervaring in het bedrijfsleven, bij de overheid of bij een politieke of maatschappelijke organisatie. Enige ambitie is ze niet vreemd.

Mentoren

Rotaryleden met ervaring in een bedrijfs- of andere omgeving, die één (zater-)dag optreden als begeleider/coach en ook een rol spelen in de management game. Zij worden voorbereid op hun rol d.m.v. een briefing voorafgaand aan het spelen van de case.

RYLA 2004 District 1580

Voor jonge mensen lijkt het vaak jongleren met veel ballen. Een uitdaging in je baan, een zich steeds uitbreidend netwerk dat onderhouden moet worden en dan ook nog tijd overhouden voor decompressie en reflectie in een maatschappij die alleen maar lijkt te versnellen en intensiveren.

Tijd voor een weekend “in de polder”?

De Haarlemmermeerse Rotaryclubs organiseren in maart 2004 samen met Rotaract de District 1580 RYLA 2004. RYLA staat voor Rotary Youth Leadership Award, een weekend voor twintigers aan het begin van hun maatschappelijke loopbaan. Na het weekend ben je geen ander mens. Wel weet je een beetje met welke talenten je in de wereld staat en hoe die het best te gebruiken. Een aantal boeiende inleiders vertelt over actuele managementonderwerpen en ook zal entertainment niet ontbreken.

De hoofdschotel wordt gevormd door het spelen van een management case, waarbij de deelnemers vanuit een rol geconfronteerd worden met keuzeproblemen op het gebied van management, commercie en ethiek, daarbij bijgestaan of uitgedaagd door ervaren Rotary begeleiders.

De management case

De case speelt zich af in de wereld van de luchtvaart en alles wat daar mee meekomt in de dagelijkse praktijk van een “mainport” zoals Schiphol. Rationele, emotionele en ethische vraagstukken in de afwegingen tussen economie, werkgelegenheid, veiligheid, geluids- en milieubelasting.

Een interessante en actuele problematiek met vele punten voor discussie.

Vrijdag 12 maart

Aankomst in de late namiddag. Diner en spel om de deelnemers met elkaar te laten kennismaken.

Zaterdag 13 maart

‘s Morgens voorbereiden op de case die om 11:00 van start gaat. 24 deelnemers en 24 mentoren spelen de managementcase. Deelnemers worden in de case betrokken en krijgen aan de hand van o.a. video-opnames persoonlijke terugkoppeling op hun gespeelde rol. Bij de borrel vindt een evaluatie plaats en na het diner is het tijd voor ontspanning met onderhoudend infotainment.

Zondag 14 maart

Na het ontbijt is er een afsluitende groepsactiviteit waarna het weekend met een broodjeslunch wordt beëindigd.

Informatie en inschrijven

RYLA 2004 voor het District 1580 wordt georganiseerd door de Haarlemmermeerse Rotaryclubs in samenwerking met Rotaract.

RYLA 2004 wordt gehouden in Hotel “De Rustende Jager” in Nieuw Vennep. Met de auto en openbaar vervoer gemakkelijk te bereiken.

De deelnemers betalen een eigen bijdrage van €50 Daarnaast dragen sponsors (Rotaryclubs) een bedrag van €250 per deelnemer bij.

Inschrijvingen voor dit unieke evenement voor zowel deelnemers als mentoren tot 15 februari 2004 via het desbetreffende inschrijfformulier (aan te vragen bij de Rotary clubsecretaris, bij het RYLA secretariaat)

Secretariaat RYLA2004

Gertjan Bürmann