Draaiend rad van Rotary draait op de AD voor Stichting Leergeld

Er zijn in ons land gezinnen die geen geld hebben voor zwemles voor de kinderen. Of voor een laptop voor hun schoolwerk. Die dingen komen voor in ons land.

“Dan staan kinderen dus meteen al op achterstand,” zegt Maarten de Bok uit Franeker, bestuurslid van de Stichting Leergeld. “Onze Stichting doet daar wat aan. In de gemeente Waadhoeke worden dit jaar 700 kinderen geholpen.” Dat gaat dan van een cadeau met Sinterklaas tot een fiets om naar school te kunnen fietsen.

“Dat van die fietsen is overigens in Waadhoeke opgelost, daar zorgt de gemeente nu voor. Maar in andere gemeenten die onder Stichting Leergeld Leeuwarden vallen, Leeuwarden zelf en Tytjerksteradiel, moet dat van Leergeld komen.” Gelukkig zien overheden steeds meer hun verantwoordelijkheid. Zo is het inmiddels verboden dat scholen aan ouders geld vragen voor schoolreizen. Maar er blijft nog steeds veel nodig. Zo zijn er voor scholieren schoolpassen, waarmee ze bijvoorbeeld woordenboeken of andere leermiddelen kunnen aanschaffen. “Bij Leergeld geven we nooit geld, maar altijd concrete goederen, die de kinderen echt nodig hebben.”

Er is een inkomenstoets, van 1800 euro (of 1600 voor een alleenstaande ouder). Met de enorme prijsstijgingen wordt inmiddels ook gekeken naar gezinnen met hogere inkomens. “Als mensen zich aanmelden, komt er een goed opgeleide vrijwilliger de situatie bespreken. Zo kunnen we heel gericht en persoonlijk helpen.”

Helaas is het werk van Stichting Leergeld nog altijd te weinig bekend, en worden er dus ook nog te weinig mensen geholpen. “Daarom is het mooi dat tijdens de Agrarische Dagen het draaiend rad van de Rotary draait voor Leergeld. Dat geeft ons nog meer gelegenheid om dit belangrijke werk onder de aandacht te brengen.”

Aanmelden kan via de website www.samenvoorallekinderen.nl. Daar is ook meer informatie te vinden.