Interview met Jen Wartena, voorzitter 2022-2023 van Rotary Club Franeker

“Het is bijna een full-time job, dat Rotary-voorzitterschap.” Nog voor hij officieel voorzitter is heeft Jen Wartena (53), als voorzitter voor het jaar 2022-2023 van de Rotary Club Franeker al tal van overleggen, zoals met collega-voorzitters in Friesland over de viering van 100 jaar Rotary in Nederland. “Een hele eer, voorzitter zijn in een jubileumjaar,” zegt hij met een grijns alsof hij dat niet helemaal meent.

Het moet er allemaal bij, bij zijn werk als adviseur in de scheepsbouw en aanverwante gebieden. Stilletjes aan ook wat meer in het sociale domein. “Ik ben in de loop van de jaren echt socialer geworden. Minder alleen maar techneut.”

Want techniek, dat zat er al vroeg in. “Mijn vader zat ik de techniek en was altijd bezig. Al toen ik zes jaar was hielp ik mee bij de bouw van een boot die hij als casco had laten bouwen. We zeilden veel. Dus hoewel ik het eerst nog niet eens van plan was, was het toch niet zo’n verrassing dat het scheepsbouw werd in Delft.”

En daarbij ging geleidelijk aan steeds meer de belangstelling richting procesbeheersing. Hoe maak je zo efficiënt mogelijk de beste boot, dat is het eigenlijk in één zin. “Ik begon in de Groninger scheepsbouw, aan het Winschoterdiep. Om allerlei redenen belandde ik toen ik daar mijn ding gedaan had in Aalsmeer in de bouw van superjachten.” Een van die redenen was Jen’s vrouw Yvonne, die als kinderarts op verschillende plekken in Noord-Holland werkte; momenteel met veel plezier in Alkmaar.

De superjachtbouw bleek een nogal traditionele bedrijfstak. Nederland stond aan de top, dus waarom zou je van alles gaan veranderen. “Terwijl ik juist als het goed gaat wil kijken hoe het nog beter kan. Het was echt een leuke tijd, de mensen waren aardig, maar het ging mij allemaal niet snel genoeg.” Een eigen onderneming lokte.

“Die kans kreeg ik in 2006 met Icon Yachts in Harlingen. Daar hebben we schitterende dingen mee kunnen doen. Het was een jongensdroom. We besloten in Franeker te gaan wonen, zodat we niet allebei hoefden te reizen en ik er altijd kon zijn voor de kinderen als het nodig was. Daar hebben we geen moment spijt van gehad.” Jen wist met Icon de crisis van 2008 te overleven, en ook met corona leek dat te lukken. Een fundamenteel verschil van inzicht gooide roet in het eten. Het leidde tot een nieuwe wending, waarin Jen als consultant concreet mensen en bedrijven helpt.

Naast direct scheepsbouwtechnische klussen is hij in toenemende mate ook in het sociale domein werkzaam. “Zo zijn we momenteel met de Gemeenten Waadhoeke en Harlingen bezig met een project om mensen beter toegang te geven tot de kernbedrijvigheid in onze gemeenten: agrarisch en maritiem. Waarbij ik uiteraard maritiem voor mijn rekening neem. Echt mooi om met zulke dingen bezig te zijn.”

Het sluit ook goed aan bij Jens Rotary-lidmaatschap. Rotary draait om dienstbaarheid. Service above Self is een van de Rotary-slagzinnen. “Ik weet eigenlijk niet eens meer precies wie me voor Rotary gevraagd heeft. Ik weet nog dat ik dacht: ach, ik kan altijd gaan kijken. Elke week een bijeenkomst leek me eerlijk gezegd nogal wat. Maar de combinatie van onderlinge vriendschap en bezig zijn voor de samenleving sprak me erg aan. Ook de uitgangspunten voor ethisch verantwoord handelen in je werk vind ik heel zinvol. Die zijn samengevat in de zogenaamde Four Way Test:

Met betrekking tot alles wat we denken, zeggen of doen, moet je jezelf dit afvragen:
1. is het waar?
2. is het billijk voor alle betrokkenen?
3. bevordert het onderling vertrouwen en vriendschap?
4. komt het alle betrokkenen ten goede?

Op belangrijke kruispunten heb ik altijd geprobeerd er zo in te staan. Dat kan ik iedereen aanbevelen.”

Wat heeft Jen in zijn hoofd voor zijn voorzittersjaar van Rotary?
“Om te beginnen: ik vind het een uitstekend idee dat bij Rotary om beurten iemand anders een jaar voorzitter is. Dat houdt de zaak fris, en het betekent dat we eigenlijk allemaal tegelijk voorzitter zijn: we doen het samen.

Het betekent ook dat je niet met al te grootse idealen en plannen voor verandering moet komen, want dan kan een jaar snel vastlopen in teleurstelling.” Maar Jen is toch iemand van: betere clubs nóg beter maken?
“Zeker, maar het is heel belangrijk om je daarbij te concentreren op speerpunten. Mijn speerpunt dit jaar is: meer leden. We hebben zo vaak schitterende bijeenkomsten en sprekers waarbij ik denk: wat jammer dat hier niet meer mensen van kunnen genieten en profiteren. Met meer mensen kunnen we meer betekenen. Daar ga ik dit voorzittersjaar voor.”

Wil je zelf meer weten over Rotary, mail Jen dan gerust. Dat kan via de secretaris van de Franeker Rotary: secretaris@rotaryfraneker.nl.