60 Jaar Rotary Hardenberg

Op 18 januari bestond Rotary club Hardenberg 60 jaar. Leden, oud-leden en leden van de zusterclub uit Holzminden vierden dat op die dag met een feestelijke bijeenkomst in restaurant de Rheezerbelten.

Rotaryclub Hardenberg

Rotary club Hardenberg begon onder aanvoering van de heren Sinnema, Simpelaar en Boodt in 1960 met 21 leden en is inmiddels uitgegroeid tot een club van 47 leden uit veel verschillende beroepsgroepen. In de afgelopen jaren heeft Rotary club Hardenberg verschillende activiteiten ontplooid en heeft als serviceclub op die manier invulling gegeven aan haar maatschappelijke doelstellingen: van het organiseren van vakantiespelen voor de jeugd en organiseren van vakanties voor kinderen uit het door oorlog verscheurde Noord-Ierland, tot aan acties ten behoeve van de Voedselbank, organisatie van Vechtdalconcerten en de Rotary Midnight Walk. De opbrengst van de jaarlijkse wijnactie ging tot vorig jaar naar de stichting Vecht voor Jeugd en in 2019 naar het hospice in Hardenberg.

Jubileumboek

“Een boek, in deze tijd van digitalisering en ontlezing?” Jawel, een boek. En een prachtig boek is het geworden. 60 jaar Rotary Hardenberg is het waard om te documenteren. En al bladerend besef je dat onze club niet alleen nu in ontwikkeling is, maar dat eigenlijk altijd al is geweest.

Het doet je ook realiseren dat de vragen waar wij als club nu voor staan (Hoe blijven wij elkaar “binden en boeien”?), vragen zijn die van alle tijden zijn. Je ziet dat ook mooi terug in de reacties van oud-voorzitters, zoals deze in het boek zijn opgenomen.

Het boek laat ook zien hoeveel onze club gedurende zes decennia heeft weten te realiseren. Soms zelfs zonder dat de huidige generatie Rotarians daarvan weet heeft. En ook dat maakt dit boek waardevol. Samen iets voor de maatschappij, maar ook voor elkaar kunnen betekenen, dat is wat ons uiteindelijk bindt.

Dit boek kon worden gemaakt dankzij de inzet veel Rotarians en oud-Rotarians. In het bijzonder Willem Timmers, Jante Oosting en Anja Dalhuisen dank ik voor hun inspanningen om dit unieke tijdsdocument tot stand te brengen.

Ik wens u veel leesplezier. Dat kan natuurlijk bij de haard met het boek in de ene hand en een glaasje wijn in de andere, maar het kan natuurlijk ook al digitaal scrollend. Als het maar gelezen wordt!

Paul Nij Bijvank

18 januari 2020 , voorzitter Rotary Club Hardenberg