400.000 bomen in Nakuru (Kenia)

Rotaryclub Hoorn-NakuruprojectHet idee is simpel: met de aanschaf van elke nieuwe watertank kunnen onder meer honderd bomen geplant worden. Deze bomen zorgen ervoor dat de grond verbetert en het (grond- en regen)water beter wordt vastgehouden. Rotaryclub Hoorn heeft, in samenwerking met clubs uit Canada en de Verenigde Staten, inmiddels vierhonderdduizend bomen laten planten in Nakuru, Kenia. Onder meer Rotaryclub Delft-Koningsveld, Rotaryclub Tiel, Rotaryclub Weesp Vechtstreek-Noord en Rotaryclub Amsterdam-Sloterdijk sloten zich bij het project aan.

10.000 liter regenwater op voorraad

Hans van Leerdam, initiatiefnemer met John Mbugua van Rotaryclub Nakuru: ‘In 2005 begonnen we met het idee ooit tweehonderd watertanks te realiseren, inmiddels zitten we op het twintigvoudige. Zo’n zesduizend vrouwen uit Nakuru, verenigd in diverse Rotary Community Corps, vormen de lokale handen die de bomen kweken en de helft van de waarde van een tank (totaal 800 euro) opbrengen. Dat doen zij niet in een geldbedrag, maar bijvoorbeeld in het leveren van transport, zand voor de bouw van de tank en maaltijden voor de bouwers. De watertank is gevuld met tienduizend liter regenwater, opgevangen via het dak en goten. De vrouwen houden zelf in de gaten dat de tank gevuld blijft tot de droogteperiodes weer voorbij zijn. Het is nog niet voorgekomen dat vrouwen en ook jonge meisjes weer, zoals vroeger, met loodzware jerrycans urenlang moesten lopen. Meisjes kunnen nu ook naar school.rotaryclub-hoorn-watertank

Vraag naar gezinstanks blijft

Het succes van het project is duidelijk af te lezen is aan de gezondheid van hun gezinnen. Er is minder ziekte, de kinderen hebben mooie witte tanden en diarree komt veel minder voor. De ontwikkeling van gewrichten is sterk verbeterd.
Ook scholen krijgen nu (grotere) tanks, toiletten en bomen, maar de vraag naar de gezinstanks (met toilet en bomenaanplant) blijft. De studieclubs geven voorlichting over de teelt van groente en het houden van dieren (kippen, konijnen en geiten in hokken) zodat de erven gespaard worden van vraatzucht en erosie. De geteelde gewassen worden met schoon water bevloeid en waar nodig met de juiste mineralen bemest.

Lees meer overRotary Club Hoorn