"Faces to Grace" en oorlogsmonument sterk gesteund.

Het Bergs Mossel Event van Rotary Club Bergen op Zoom Centrum was donderdagmiddag weer een schot in de roos. De vijfde editie van deze smakelijke netwerkbijeenkomst voor leden en introducés op het overdekte terras van restaurant ’t Spuihuis stond in het teken van 75 Jaar Bevrijding Brabantse Wal.

Nadat hij de opzet van het event en de inzet van vele vrijwilligers rond 75 Jaar Bevrijding had geroemd, tikte burgemeester Frank Petter met de hamer van clubvoorzitter Kees Hooghiemstra de bijeenkomst officieel open. Daarna konden de meer dan tweehonderd aanwezigen zich onbeperkt te goed doen aan hapjes (vooral mosselen) en drankjes.

Niet alleen bij hen viel dat in de smaak, zeker bij Caroline Raaijmakers van Faces to Graves en Peter van den Eijnden, initiatiefnemer voor een oorlogsmonument aan de Kijkuit in Lepelstraat. Zij kregen namens de Rotary Club een cheque aangeboden van respectievelijk 4600 en 1000 euro om hun projecten te ondersteunen.

Faces to Graves poogt de gesneuvelde Canadese militairen uit de Tweede Wereldoorlog, die op de erevelden in Bergen op Zoom, Holten en Groesbeek liggen begraven, door hun persoonlijk verhaal een gezicht te geven. Een team vrijwilligers doet namens de stichting Bevrijding Brabantse Wal onderzoek naar achtergrondgegevens over de omgekomen soldaten. Bewust zijn hierbij ook jeugdige scholieren betrokken. De resultaten van hun speurwerk worden in het nieuw te bouwen bezoekerscentrum tussen de twee militaire erevelden aan de Ruijtershoveweg ook voor het publiek toegankelijk.

Peter van den Eijnden hoopt op 1 november een monument te kunnen onthullen voor de zeven inzittenden van een Lancastervliegtuig dat op die datum precies 75 jaar geleden aan de Kijkuit bij Lepelstraat neerstortte. Hij werd op het idee gebracht door een Canadees familielid van de piloot van dat toestel, die een paar maanden geleden de plek des onheils bezocht. Die man vroeg zich af waarom er geen herinneringsteken stond. “Those guys gave their lives for your freedom”, zei hij. Van den Eijnden trok zich dat aan. Met behulp van sponsors, vrijwilligers en steun van gemeente en waterschap is hij nu al vergevorderd met zijn plan voor dat monument.

De bezoekers van het Bergs Mossel Event, mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Lindhout schilder- en vastgoedonderhoud, kregen bij aankomst allemaal een klaproos van kunststof opgespeld. Een symbool van Faces to Graves ter herinnering aan de gesneuvelde geallieerden die in WO2 voor onze vrijheid hun leven gaven. Op de stoep van ’t Spuihuis stonden geheel in het teken van 75 Jaar Bevrijding enige historische militaire voertuigen opgesteld, waarvoor Ron van Meeteren had gezorgd.