Bijzondere tulp in poliostrijd

Nog tot en met 15 november te koop (en tot eind van het jaar de grond in): de End Polio Now-tulp die de Nederlandse Rotaryclubs (vanaf de zomer) verkopen in de strijd tegen polio. Zoals Rotaryclub Zoetermeer-Zegwaart wiens voorzitter de mooiste foto (zie afgebeeld) van de stoere roodgele tulp maakte. De tulp is een unieke kweek die in 2014 na het winnende veilingbod omgedoopt werd in de End Polio Now-tulp en wordt voor het zevende achtereenvolgende jaar verkocht in doosjes van 25 stuks à 15 euro. Van dit bedrag gaat bijna 10 euro naar het goede doel, het uitroeien van de ziekte polio. Dankzij de ‘verdrievoudiging’ van de Bill & Melinda Gates Foundation levert elk doosje bijna 30 euro op voor poliobestrijding. De tulp bloeit inmiddels op talloze plaatsen wereldwijd.

GROTE VACCINATIECAMPAGNE BIJ NIEUW POLIOGEVAL

Rotaryclublid Op Seyst te Zeist druppelt het poliovaccin (India)In 1985 nam Rotary International de strijd tegen polio op met wereldwijd per jaar 350.000 nieuwe poliogevallen. In 2019 waren dit er nog 176 in slechts twee landen (Pakistan en Afghanistan). Elk nieuw poliogeval wordt beschouwd als een epidemie; er wordt dan direct een grote vaccinatiecampagne gestart. Daarvoor is nog steeds veel geld nodig. De End Polio Now-tulpenbollen helpen daarbij.