RC Zaandam en de voedselbank

In de afgelopen weken van lock-down, konden er geen Rotary bijeenkomsten worden georganiseerd. Daarom hebben alle leden van RC Zaandam-Oost onder meer de kosten van die bijeenkomsten aan de Voedselbank gedoneerd.

Ondanks alle beperkingen heeft de Voedselbank Zaanstreek niet stilgezeten; het aantal verzorgde huishoudens is opgeschaald naar 300 (700 personen) en ook is de voedingswaarde verhoogd van twee naar drie en een halve maaltijd per week, exclusief ontbijt (van 3 naar 5 dagen). Recent is er voor enkele duizenden euro’s voedsel gekocht. Dit omdat reguliere instroom (op voldoende niveau) pas weer vanaf eind augustus verwacht wordt.

Om deze aankopen mogelijk te maken hebben drie Zaanse Rotary clubs: Zaandam-Oost, Wormerveer/Krommenie en Zaandam, de opbrengst van hun acties gedoneerd. Gezamenlijk ontving de Voedselbank ruim €8.700 en heeft met deze bijdrage ook een palletwagen-met-weegschaal aangeschaft, trots getoond door medewerker Bert Brust.

De Voedselbank kan nu per week (ondanks de impact van corona) gemiddeld 8.000 producten uitleveren, waarvan 65% houdbaar en 35% vers (brood, vlees, groenten, vis en melkproducten).