Hospice voor de regio

Hospice de Reiziger, een initiatief van Rotaryclub Barendrecht, is sinds 2016 gevestigd in een karakteristieke hoeve van eind negentiende eeuw. De club is na de oprichting nog altijd direct en indirect betrokken bij het hospice. Leden hebben zitting in het bestuur, de sponsorcommissie, de tuinploeg en onderhoudsploeg. De opbrengst van de jaarlijkse wijnproeverij en Santa Run wordt aan het hospice geschonken. Ook is het hospice zelf erg actief met (fondsen)werving en publiciteit.
In 2013 nam een initiatiefgroep van leden van Rotaryclub Barendrecht het idee ter hand een hospice voor de eigen regio op te richten. Uit onderzoek bleek al snel dat er ruimte was voor een dergelijk initiatief, in hetzelfde jaar werd de Stichting Hospice Barendrecht opgericht. Die ging aan het werk met onder meer het vinden van een geschikt pand, het werven van fondsen voor de aankoop en inrichting, het benaderen van mensen voor het comité van aanbeveling, het in overleg met zorgorganisaties en autoriteiten regelen van de financiering van de zorg en ook het tijdig opzetten van een vrijwilligersorganisatie.

Vanzelfsprekende rol

Na een grote verbouwing zijn er zes ruime gastenkamers ontstaan, elk met een kitchenette en een privé-badkamer. Alles is erop gericht om de gasten een huiselijke plek te bieden voor de laatste levensfase. Bijna net als thuis. Het hospice is vanaf het begin goed bezet en heeft inmiddels een vanzelfsprekende rol in de regio.

Lees meer overRotary Club Barendrecht