Wijngaard sponsort trainingsdorp Malawi

rotaryclub-zeist-wijngaardTweeduizend flessen wijn levert de jaarlijkse druivenoogst van Wijngaard Hoog Beek & Rooyen in Zeist op. De wijngaard is in 2013 door Rotaryclub Zeist in samenwerking met Het Utrechts Landschap opgezet in de voormalige moestuin van de gelijknamige buitenplaats, gerund door vrijwilligers, onder wie vele Rotarians. Een deel van de wijnopbrengst wordt besteed aan goede doelen in Zeist en omgeving.

Waterpomp op zonne-energie

Een ander deel van de wijnopbrengst ging voorheen naar de Chiuta Entrepreneurial Training Village in Malawi. In dit dorp krijgen weeskinderen onderdak en de kans om een ambacht te leren, zodat zij vanaf hun achttiende in hun dorp van herkomst aan de slag kunnen als bijvoorbeeld timmerman, loodgieter, bakker of kapper. Inmiddels is het trainingsdorp voorzien van onder meer een nieuwe waterpomp op zonne-energie, zonnepanelen voor het opladen van accu’s, tanks met dakgoten voor de opvang van regenwater, een windmolen die elektriciteit opwekt, een stal met koeien en dames- en herentoiletten. Het project is inmiddels afgerond, twee nieuwe projecten in Malawi gaan binnenkort van start.

rotaryclub-zeist-toiletten-malawi

rotaryclub-zeist-solarscherm