Een ziekenhuis beter maken

Wat is de taak van een ziekenhuis? Je zou zeggen: mensen beter maken. Maar er zijn plekken op de wereld waar dit niet het geval is. Waar er simpelweg door geldgebrek niet eens een riolering ligt. Je vraagt je misschien af of dit een verhaal is uit de vorige eeuw? Maar nee, helaas gebeurt dit nu, vandaag de dag!

Bovengenoemd ziekenhuis staat in Nepal. Het United Mission ziekenhuis in Tansen is het oudste nog bestaande ziekenhuis in Nepal. Mensen vanuit de wijde omgeving komen hier naartoe voor behandeling. Veelal zijn dit mensen zonder geld of verzekering. Toch worden zij in dit ziekenhuis geholpen. Geld of geen geld. Maar de behandeling moet natuurlijk wel betaald worden. Dit wordt gedaan uit een speciaal fonds voor de armen, die de kosten voor een behandeling niet kunnen opbrengen.

Afvalwaterzuivering

Door deze manier van werken, kan het ziekenhuis geen winst maken en is er geen geld voor inversteringen die los staan van de gezondheidszorg die zij bieden. Investeringen zoals het aanleggen van een riolering of een afwalwaterzuivering. Hoe essensieel deze ook mogen zijn.

Rijstvelden

Resultaat is dat het vervuilde afvalwater van het ziekenhuis nu ongezuiverd de berg afloopt, richting de huizen en rijstvelden van omwonenden. Dit water wordt voornamelijk gebruikt om groententuinen en rijstvelden te irrigeren.

Ongezonde leefsituatie

Het met ziekteverwekkende bacteriën besmette rioolwater zorgt ervoor dat omwonenden van het ziekenhuis zich in een zeer ongezonde leefsituatie bevinden. Dit brengt grote gezondheidsrisico’s met zich mee, voor de toch al arme bevolking. Bovendien kunnen ziekten zoals hepatitis, hersenvliesontsteking, cholera of diarree makkelijk door het water worden verspreid.

Dit ziekenhuis in Nepal heeft als doel zelfs de aller armsten te helpen. Maar heeft daardoor geen geld om de mensen in hun directe omgeving een gezond leefgebied te bieden.

Ontwerp

Daarom heeft een Rotary lid uit Nederland, die tevens ingenieur is, een ontwerp voor een afvalwaterzuivering gemaakt. Rotary clubs vanuit heel de wereld helpen mee om deze afvalwaterzuivering te realiseren. Clubs uit Zweden, Finland, Taiwan en Nederland hebben al hun steun toegezegd. Maar het totaalbedrag van €395.000 is nog niet behaald. Helpt jouw club ook een handje mee om de gezondheidszorg in Nepal te verbeteren?

Meer informatie: https://www.rotary.nl/oudewater/Actueel/waterzuivering-voor-united-mission-hospital.pdf